Sosiaalisen median vaikuttajat tekivät kovaa tulosta viime vuonna.
Sosiaalisen median vaikuttaja, yrittäjä Natalia Salmela tahkosi viime vuonna yhteensä noin 197 000 euron tulot. Tienesteistä yli 177 000 euroa oli ansiotuloja, loput pääomatuloja.
Salmelan, 33, some-ura alkoi hänen arkielämäänsä käsittelevästä WTD-blogista jo kymmenisen vuotta sitten. Nykyisin Salmela puhuu sosiaalisen median kanavissaan paljon esimerkiksi asuntosijoittamisesta ja monipuolisen yrittäjän arjesta.
Toissa vuoteen verrattuna Salmelan kokonaisansiot nousivat vajaalla 30 000 eurolla.
Tunnetuista some-kasvoista hyvin tienasi myös esimerkiksi missitaustainen Sara Sieppi, jonka tilipussi kasvoi viime vuonna yhteensä noin 156 000 euroa. Summasta lähes 154 000 euroa oli ansiotuloja.
Tämän vuoden Tieto-Finlandia -ehdokkuuden kirjallaan Kaikki kuluttamisesta pokannut Julia Thurén ansaitsi viime vuonna yhteensä noin 95 000 euroa. Summasta yli 87 000 euroa oli ansiotuloja ja vajaat 8 000 euroa pääomatuloja.
Toissa vuodesta Thurénin tulot kasvoivat yli 35 000 eurolla. Hänen erikoisalaansa sosiaalisessa mediassa ovat raha, sijoittaminen, kuluttaminen ja talous.
Sara Tickle -nimellä muun muassa muotiin keskittyviä somesisältöjä tekevän Sara Kukkosen kokonaistulot olivat noin 113 000 euroa, perhebloggaajana profiloituneen Sara Parikan noin 102 000 euroa ja tv-kasvonakin tunnetun Niko Saarisen noin 89 000 euroa.
Alun perin Youtuben kautta julkisuuteen ponkaisseista nimistä Veronica Verhon kokonaistulot olivat noin 62 000 euroa, Miska Haakanan noin 54 000 euroa, Roni Bäckin noin 41 000 euroa, Miisa Rotola-Pukkilan noin 33 000 euroa ja Sara Forsbergin noin 17 000 euroa.
Some-vaikuttajien tulot voivat muodostua esimerkiksi mainostamisesta ja kaupallisista yhteistöistä erilaisissa sosiaalisen median kanavissa. Monelle tärkein sivusto on Instagram.
Osa tekee myös Youtube-videoita ja podcast-lähetyksiä, osa puolestaan kirjoittaa yhä perinteistä blogia. Jotkut suosituimmista some-kasvoista ovat myös haluttuja esiintyjiä erilaisissa tv-ohjelmissa ja tapahtumissa.
Sosiaalisen median ammattilaisilla voi olla yritystoimintansa kautta myös sellaisia tuloja, jotka eivät näy verotiedoissa.