Kultaa, timantteja, kadonneita taideaarteita, mittaamattoman arvokas meripihkahuone. Puolasta mahdollisesti löytynyt toisen maailmansodan aikainen natsien aavejuna on mysteeri, joka saisi aarteenmetsästäjä Indiana Jonesinkin tolaltaan.
Kaikki sai alkunsa mahdollisimman elokuvallisesti: nimettömänä pysyttelevän vanhan miehen kuolinvuoteellaan tekemästä paljastuksesta.
Omien sanojensa mukaan mies osallistui toisen maailmansodan lopulla operaatioon, jossa juna piilotettiin ja halusi nyt kertoa 70 vuotta säilömänsä salaisuuden.
Tutkakuvassa panssaroitu juna
Kyse olisi voinut olla vain viimeisiä hetkiään viettävän vanhuksen houreisista sotajutuista.
Kaikkien yllätykseksi etsijät löysivät kuitenkin tutkan avulla merkkejä maan alle piilotetusta junasta Walbrzychissä Puolan lounaisosassa, jonne saksalaiset olivat rakentaneet laajan tunneliverkoston sodan aikana.
– Olen 99 prosenttisen varma, että juna on olemassa, löytöä medialle kommentoinut Puolan varakulttuuriministeri Piotr Zuchowski sanoi.
Se on hänen mukaansa jopa 100 metriä pitkä. Tutkakuvissa näkyy, että juna on raskaasti panssaroitu ja aseistettu, mikä kielii arvokkaasta lastista.
Kultaa ja timantteja vai tyhjää täynnä?
Maailmanlaajuinen huhumylly oli valmis: Voiko kyseessä olla sodan lopun melskeessä kadonnut myyttinen ”natsien kultajuna”?
Junasta on kerrottu lukuisia tarinoita, mutta kovaa faktaa junan olemassaolosta ei ole aiemmin ollut.
Paikallisen puolalaisen legendan mukaan täynnä natsien sotasaalista oleva juna ajettiin turvaan tunneliin Walbrzychissä sijaitsevan keskiaikaisen linnan lähellä, kun liittoutuneet moukaroivat ilmaiskujaan ja Venäjän Puna-armeija lähestyi uhkaavasti. Sota oli henkäystä vaille ohi.
Mitä junan lastina on?
Kysymys kuohuttaa ympäri maailmaa, mutta tarjolla toistaiseksi vain spekulaatiota.
On arvioitu, että junaan on voitu kätkeä jopa 300 tonnia kultaa, jalokiviä ja mahdollisesti myös aseita. Natsit varastivat arvotaiteeseen mieltyneen johtoportaansa innoittamana myös valtavasti erilaisia muotokuvia, maalauksia ja muita aarteita sodan aikana.
Voi olla, että junan lastina on osa näistä kalleuksista.
Myyttinen meripihkahuone
Maailman paras aarteidenetsijä Roope Ankka tietää, että kaikkein tavoitelluin aarre on jotakin sellaista, mikä nousee kaikkien kalleuksien keskelläkin täysin omaan kastiinsa.
Tämän tarinan onnenlantti on Amber Room, myyttinen meripihkahuone.
Jopa maailman kahdeksanneksi ihmeeksi kutsuttu huone oli Preussin kuninkaan Fredrik Vilhelm I:n vuonna 1716 antama lahja Pietari Suurelle, joka oli Venäjän tsaari.
Meripihkaupotuksilla ja kultauksella koristeltu mykistävän kaunis kokonaisuus pystytettiin Katariinan palatsiin Pietarin lähelle, josta Venäjälle hyökänneet saksalaiset varastivat sen vuonna 1941. Huone on arvioitu lähes 350 miljoonan euron arvoiseksi, mutta taideteoksena se on täysin korvaamaton.
Eri teorioiden mukaan Meripihkahuone joko tuhoutui sodassa tai saksalaiset kuljettivat sen turvaan.
Arvostetun brittiläisen kirjailijan ja tutkivan journalistin Tom Bowerin mukaan on mahdollista, että jos huone on yhä olemassa, sen sisustus voi olla junassa. Natsit rahtasivat tonneittain idän taideaarteita junilla Saksaan.
Venäjä havittelee saalista
Meripihkahuoneen ryöväämistä pidetään Venäjällä Saksan sotavarkauksien huipentuma, joten ei ole ihme, että myös suuri ja mahtava on kiinnostunut natsien kultajunan sisällöstä.
Röyhkeyttä edustavat kuitenkin valtiollisessa mediassa esiintyneet väitteet siitä, että koko junan lasti kuuluu Venäjälle korvauksena sota-ajan ryöstelystä. Puola kärsi niin ikään pahasti toisen maailmansodan aikaisesta natsimiehityksestä ja maata ryösteltiin ristiin rastiin.
Puolan viranomaisetkin ovatkin vastanneet tiukasti, että mahdolliset kalleudet kuuluvat Puolan valtionkonttorille.
Elokuvassa Indiana Jones ja viimeinen ristiretki Harrison Fordin näyttelemä päähenkilö selvittää useita visaisia ansoja Puolikuun kanjonissa tavoitelleessaan Graalin maljaa, ja tappavia yllätyksiä saattaa olla edessään myös natsien kultajunan etsijöillä.
– Jos juna todella on olemassa, on olemassa suuri mahdollisuus, että se on miinoitettu, kaupunginvaltuutettu Jacek Cichura sanoi.
Hän lisäsi, että junassa saattaa olla suuria määriä myrkyllistä metaanikaasua tai muita toisen maailmansodan aikaisia vaarallisia kemikaaleja.
Onnenonkijat vaarassa
Vaarojen takia puolalaisviranomaisten onkin täytynyt hätistellä paikalle saapuneita innokkaita onnenonkijoita, jotka yrittävät saada osuutensa aarteesta.
Portti maan povessa makaavan aavejunan hautaan ei aukea helpolla. Walbrzychin kaupungin viranomaiset johtavat kaivauksia yhdessä räjähdeasiantuntijoiden kanssa. Työn on arvioitu kestävän ainakin kaksi viikkoa, sillä junan on arvioitu olevan jopa 70 metrin syvyydessä kukkulan alla.
Löytäjät vaativat siivua
Junan alun perin löytäneiden kahden miehen on raportoitu palkanneen asianajajan varmistamaan sen, että he saavat junasta ja sen sisällöstä 10 prosentin löytöpalkkion.
– Tämä on maailmanluokan löytö, samaa luokkaa kuin Titanic, miesten asianajaja Jaroslaw Chmielewski maalaili.
On kuitenkin mahdollista, että kaiken hehkutuksen ja kullalta kimaltavan kiiman keskeltä paljastuu vain maailmanluokan pettymys. Osa historioitsijoista on varoittanut, että tarina natsien myyttisestä kultajunasta on pelkkä petkutus.
– Kukaan ei tiedä, mitä junan sisällä on. Olen yllättänyt, että kaikki puhuvat koko ajan kullasta. Sisältö voi olla kaivostyöläisten teollisuustarvikkeita, asianajaja Chmielewski toppuutteli.
Historiallinen pannukakku?
Aarretta tai ei, pelkän toisen maailmansodan aikaisen natsijunan löytäminen olisi maailmanluokan uutinen.
Kierroksia tarinaan lisää se, että puolalaisviranomaisten mukaan Hitlerin rakennuttamasta tunnelikompleksista saattaa löytyä vielä laajoja tutkimattomia alueita – ja sen mukana lisää junia.
The Guardian, The Telegraph, Mirror, historia.net.fi