Nenäpäivää ei enää järjestetä – uusi konsepti floppasi

LK 1604 Nenäpäivä
Nenäpäivä-kampanjoita on järjestetty vuodesta 2007 alkaen.Lehtikuva / Milla Takala
Julkaistu 16.04.2025 17:59

MTV UUTISET – STT

Kampanja järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa uudella konseptilla, kun kumppanuus Ylen kanssa päättyi. Uudenlainen konsepti ei kuitenkaan tavoittanut riittävästi yleisöä.

Kehitysyhteistyöhön rahaa kerännyttä Nenäpäivä-kampanjaa ei enää järjestetä. Kampanjaa pyörittänyt Nenäpäivä-säätiö kertoi keskiviikkona tiedotteessaan lopettavansa toimintansa.

Säätiön mukaan Nenäpäivän toimintaa ei ole enää mahdollista jatkaa nykyisessä muodossa. Säätiö aloitti viime vuonna muutosprosessin kampanjan uudistamiseksi, koska sen pitkäaikainen mediakumppanuus Ylen kanssa päättyi.

Tänä vuonna kampanja järjestettiin ensimmäistä kertaa uudella konseptilla, mutta se ei säätiön mukaan tavoittanut ja aktivoinut yleisöä riittävästi. Kampanja ehti kerätä kuluvan vuoden aikana keskiviikkoon mennessä noin 250 000 euroa.

Kampanjoita järjestettiin 18 vuotta

Säätiö kertoo, että nyt sen lahjoituskanavat suljetaan ja tulouttamattomat keräystuotot jaetaan säätiön taustajärjestöille. Myös lopputilinpäätöksen jälkeen mahdollisesti jäljelle jäävät varat jaetaan säätiön järjestöjen avustustyöhön.

Nenäpäivä-kampanjoita järjestettiin vuodesta 2007 lähtien. Kampanjoissa kerättiin rahaa yhteensä noin 42 miljoonan euron edestä kehitysyhteistyöhön, joka keskittyi haavoittuvimmassa asemassa olevien lasten auttamiseen maailmalla.

– Olemme syvästi kiitollisia saamastamme monipuolisesta tuesta. Yhdessä olemme muuttaneet maailmaa paremmaksi, sanoo Nenäpäivä-säätiön hallituksen puheenjohtaja Tomi Järvinen tiedotteessa.

Tuoreimmat aiheesta

Hyväntekeväisyys