Suomalaisen loma syntyy nettipalveluissa vertailemalla. Älypuhelinta kytätään myös loman aikana.
Miten sinä suunnittelet lomasi? Jos olet kuten muut suomalaiset, matkapäätöksiisi vaikuttavat eniten hotellien ja lomakohteiden tarjoama tieto netissä.
TNS Gallupin Matkamessuja varten tekemästä tutkimuksesta käy ilmi, että matkapäätöksiä tehdään eniten nettitietojen ja omien aiempien kokemusten perusteella. Tietoa lomasuunnittelun tueksi haetaan matkanjärjestäjiltä, hotellien nettisivuilta ja netin vertailupalveluista, joissa voi etsiä halvinta lentoa tai hotellia. Myös nettiarvostelut lomakohteista kiinnostavat.
Suomalaisten matkailuostopäätökseen vaikuttavat...
Kohteiden ja hotellien tarjoama tieto netissä (50 %)
Aiemmat omat matkailukokemukset (49 %)
Tärkeimmät tietokanavat matkoja suunnitellessa...
Matkanjärjestäjien ja hotellien nettisivut (57 %)
Hintavertailu- ja varauspalvelut internetissä (49 %)
Netissä olevat arvostelut (43 %)
Tärkeimmät tekijät henkilökohtaisessa palvelussa
Ystävällisyys (47 %)
Kokemus saatujen tietojen luotettavuudesta (46 %)
Yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen (38 %)
– Suomalaiset luottavat omiin kokemuksiinsa aiempaa enemmän. Tämä johtunee siitä, että matkaillessa kokemuksia on monille ehtinyt kertyä. Suomalaiset matkailijat tietävät jo hyvin mitä tahtovat, ja he luottavat kohteiden ja hotellien tarjoamaan tietoon. Tämä asettaakin markkinointihaasteen kohteille – kuinka tarjota tietoa mahdollisimman helposti ja sujuvasti eri kanavissa, sanoo TNS Gallupin tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen.
Tietoa eivät haeskele vain nuoret: vuosi vuodelta yhä useampi yli 65-vuotias liittyy internetin käyttäjäkuntaan. Kaikista suomalaisista huikea 80 prosenttia on sitä mieltä, että matkoja on helppo varata netissä.
– Netin käyttäminen matkojen suunnittelussa ja varauksissa on lisääntynyt, koska vanhemmat ikäryhmät ovat uskaltautuneet nettiin ja omaksuneet sen käyttöä aiempaa enemmän. Tämä on koko netin käyttöä koskeva juttu yleisemminkin, selventää Lahtinen.
Suomalainen tuijottaa älypuhelinta
Nettisurffailun helppoudesta huolimatta henkilökohtaisella palvelulla on merkitystä suomalaisille.
Aiempaa useampi suomalainen kertoo arvostavansa henkilökohtaista palvelua erityisesti silloin, kun matkalle on lähdössä suurempi ryhmä tai kun matkataan kaukokohteeseen, jonne ei ole valmiita pakettimatkoja.
Suomalainen kuitenkin tuijottaa älypuhelinta paitsi kotona, työmatkalla, myös lomalla. Suurin osa suomalaisista käyttää internetiä älypuhelimellaan loman aikana: älypuhelinta selaa 76 prosenttia, tablettia taas 36 prosenttia suomalaisista.
– Vahva kasvu internetin käytössä älypuhelimilla ja tablet-laitteilla matkan aikana selittyy näiden laitteiden penetraation kasvulla. Älypuhelin ja tablet-laite kulkevat kätevästi matkalla mukana, minkä vuoksi nettikahviloiden tai hotellien tarjoamia kiinteitä internetpalveluja käytetään selvästi aikaisempaa vähemmän, tarkentaa Lahtinen.
Tutkimuksen toteutti TNS Gallup Matkamessujen toimeksiannosta. Gallup Forumissa esitettyihin kysymyksiin vastasi väestöä edustavasti 1050 henkilöä 4.-10.12.2014 välisenä aikana. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on +-3 prosenttiyksikköä.