– Meidän tietoomme tulee joitain satoja tapauksia kuukausittain, että kaupassa on jotain epärehellistä, sanoo Tori.fi -nettipalvelun toimitusjohtaja Juha Meronen Rikospaikka-ohjelmassa.
Määrä on sinänsä pieni, kun sitä vertaa myytävien tavaroiden määrään. Tällä hetkellä Tori.fi -palvelussa on myynnissä 950 000 tuotetta tai palvelua.
Palvelussa liikkuu varastettua tavaraa, mutta useimmat rikosilmoitukset liittyvät siihen, että ostaja ei saa tavaraa.
– Yleisin tapa huijata on kaupata jotain, mitä ei oikeasti ole olemassakaan tai myyjällä ei ainakaan ole aikomusta sitä kaupan kohdetta ostajalle antaa, Meronen sanoo.
– Tyypillisesti huijari pyrkii toimimaan tilanteessa, missä ostajilla on kiire. Esimerkkejä on monia: Hiihtoloma on juuri alkamassa, konserttipäivä lähestyy, opinnot alkavat uudella paikkakunnalla tai Suomen lyhyt veneilykausi kannattaa hyödyntää. Epämääräisillä keinoilla pyritään sitten saamaan ostaja lähettämään rahaa myyjälle, Meronen sanoo.
Tori.fi pyrkii estämään petoksia lukemalla jätettyjä ilmoituksia koneellisesti, joka sitten seuloo arveluttavia tapauksia työntekijöiden tarkastettaviksi. Tori.fi tekee myös yhteistyötä poliisin, tullin, verottajan sekä esimerkiksi eläinsuojeluyhdistyksen kanssa.