Nettiostoksilla voi menettää rahat ja henkilötiedot – Tori.fi:n asiantuntija paljastaa, mistä huijarin useimmiten tunnistaa

Tori.fi-verkkosivustolla tehdään päivittäin kymmeniä tuhansia kauppoja. Suosittu alusta houkuttelee paikalle myös huijarit.

Torin kehitysjohtaja Jenni Tuomisto kertoo sähköpostitse, että Torissa tehdään reilusti yli 20 000 kauppaa päivittäin. Huijausilmoituksia tulee muutamia kuukaudessa. Määrä on pysynyt suunnilleen samana pitkään.

Kaikki Torin palveluun jätetyt ilmoitukset tarkastetaan ennen julkaisemista. Näin varmistetaan, että ne noudattavat Torin sääntöjä ja minimoidaan sivustolle pääsevien huijausilmoitusten määrän. 

Huijauksia on pyritty kitkemään myös tarjoamalla käyttäjille mahdollisuus vahvaan tunnistautumiseen. Tällöin käyttäjä on kirjautunut joko pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella ja näin ollen huijaamisen kynnys on jonkin verran korkeampi. Vahvasti tunnistautuneilla on asiasta merkki profiilissaan.

– Merkillä voi osoittaa kauppakumppaneille olevansa luotettava kauppakumppani ja näkee myös vastavuoroisesti muiden Torin käyttäjien profiilista, ovatko he tunnistautuneet vahvasti, Tuomisto kertoo.

Hälytyskellojen tulisi soida, jos...

Tori suosittelee käymään kaupankäyntiin liittyvät keskustelut aina Torin omassa viestipalvelussa kirjautumisen takana. Näin esimerkiksi käydystä keskustelusta jää kirjallinen todiste ja Torin ja viranomaisten on helpompi päästä huijarin jäljille. Hälytyskellojen pitää soida, jos kauppakumppani pyytää, että keskustelua jatketaan muualla.

– Mikäli kauppakumppani pyytää vierailemaan tuntemattomalla verkkosivustolla, jossa pyydetään jättämään henkilö- tai maksukorttitietoja, kyseessä on todennäköisesti huijausyritys. Mikäli saa viestin ulkomaalaisista puhelinnumerosta, on myös hyvä edetä varovaisesti ja olla yhteydessä Torin asiakaspalveluun, mikäli epäilyttää, Tuomisto neuvoo. 

Tuomisto sanoo, että mikäli tarjous tai hinta vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti on. Muita varoitusmerkkejä voivat olla kaupan hoputtaminen ja se, jos myyjällä ei ole esittää tietoja tuotteen alkuperästä tai aiemmasta käytöstä. 

– Esimerkiksi kulkuvälineestä voi pyytää myyjältä aikaleimatun kuvan, jossa myytävä tuote on myyjällä oikeasti käytössä sekä kuitin todisteeksi alkuperäisestä ostopaikasta ja -ajankohdasta.

Tuomisto muistuttaa, että suurin osa kaupoista sujuu hyvin, mutta huijauksia kohdistuu tiettyihin tuotteisiin enemmän kuin toisiin. Varuillaan kannattaa olla erityisesti, jos on ostamassa esimerkiksi elektroniikkaa, polkupyörää tai kalliita merkkituotteita. 

Pankki ennen poliisia

Alustalla käytävä kaupankäynti on yksityishenkilöiden välistä, joten Tuomisto korostaa oman harkinnan ja valppauden tärkeyttä.

Tori avustaa poliisia rikostutkinnassa ja luovuttaa heille pyynnöstä kaikki tiedot aina, kun poliisi pyytää. Tori tekee lisäksi yhteistyötä monien muiden viranomaisten kuten Tullin, SEY:n, Valviran ja Ruokaviraston kanssa. Mikäli epäilynä on, että oman maksukortin tiedot ovat joutuneet vääriin käsiin, Tuomisto muistuttaa, että pankkiin kannattaa olla yhteydessä ennen poliisia.  

– Mikäli uskoo tulleensa huijatuksi, pyydämme pikimmiten ilmoittamaan asiakaspalveluumme yksityiskohtaiset tiedot kaupankäynnistä. Suosittelemme aina ensin sulkemaan kortin ja ottamaan yhteyttä omaan pankkiin mahdollisimman pian, jotta pankki voi mahdollisesti keskeyttää maksusiirrot. 

Lue myös:

    Uusimmat