Nico Rosbergilta paljastus F1-tallin läpimurrosta – uskoo tietävänsä, mistä vauhti tähän kauteen kaivettiin

17.56411116
Daniel Ricciardo juhli Renault'n ensimmäistä palkintosijaa yhdeksään vuoteen Eifelin GP:ssä Saksassa.
Julkaistu 19.10.2020 08:54
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Renault-tallin piinallisen pitkäksi venynyt taival takaisin F1-sarjan palkintopallitiimiksi sai käänteensä tuulitunnelissa tehdyn löydökseen jälkeen, kertoo vuoden 2016 mestari Nico Rosberg lähteisiinsä viitaten.

LUE MYÖS: Melkoinen kaunokainen – F1-sarjaan palaava Fernando Alonso esitteli uuden työsuhde-etunsa

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Portugalin GP suorana 23.-25.10.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55, 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Portugalin GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Daniel Ricciardo ajoi keltamustalla autolla kolmanneksi koleissa olosuhteissa kisatussa Saksan Nürburgringin kisassa. Viimeksi Renault oli juhlinut palkintopallipaikkaa Malesian GP:ssä syksyllä 2011.

Renault on etsinyt vauhtiaan vuosien ajan palattuaan tehdastiimillään sarjaan kaudella 2016. Moni uskoo ranskalaistallin piristyneen moottoripuolen kehitysaskelien avulla, mutta Nico Rosbergilla on parempaa tietoa.

– Kuulin, että he olivat tehneet läpimurron tuulitunnelissa peräpään osalta läheltä diffuusoria, Rosberg paljastaa Motorsport.comille.

– Sen seurauksena tiimillä on nyt enemmän vaihtoehtoja aerodynamiikkansa kanssa. He on ottaneet suuria kehitysaskelia ja parantaneet pitoaan merkittävästi.

LUE MYÖS: Daniel Ricciardon palelu sai F1-kuskit aloittamaan suunsoiton Renault’n vilpistä – "Älkää vain tehkö protestia!"

Daniel Ricciardo vahvistaa tiedon, mutta toteaa, että kehitystä on tapahtunut muillakin osa-alueilla.

– Tämä on ollut aivan uusi auto viimevuotiseen nähden heti kauden alusta alkaen. Löysimme auton perästä paljon lisää downforcea ja se antaa meille luottoa painaa kaasua sekä päästä mutkista läpi paremmin.

– Teimme muutaman päivityksen Silverstonen aikoihin ja ne saivat meidät uskomaan, että meillä on säädöt vähän paremmin hallussa eikä tilalle ole enää kaikki tai ei mitään, Ricciardo vahvistaa.

Vielä vuosi sitten Renault saattoi pärjätä jollain radalla, mutta olla täysin sivuosassa seuraavalla. Nyt auto toimii pitkälti kaikilla radoilla yhtä ennustettavasti.

Tuoreimmat aiheesta

F1