Haas-tallin F1-tulokas Nikita Mazepin myöntää, että hänen useat ajovirheensä saattavat johtua liian kovasta näyttämisenhalusta. Hän ei kuitenkaan halua elää elämäänsä puolivaloilla.
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Imolan GP suorana 16.-18.4.
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Imolan GP klo 16.00, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Nikita Mazepinin insinööri alkoi antaa ajo-opetusta tiimiradiossa – vertailu Mick Schumacheriin oli venäläiskuskille liikaa
Mazepin joutui yleisen pilkan kohteeksi pyörähdettyään radalla Bahrainin avausviikonloppuna sekä aika-ajojen että kisan ensimmäisellä kierroksellaan. Sama sählääminen jatkui perjantaina Imolassa, kun venäläiskuski oli kahdesti perä menosuuntaan ajovirheiden takia.
Perjantain toisissa harjoituksissa Haas tuntui pitävän Mazepinia jo varmuuden vuoksi varikolla, ettei romua synny enempää. Lopulta hän pääsi radalle ja sai pidettyä viimein ajokkinsa ehjänä ruutulipulle asti.
– Meillä oli itse asiassa todella positiivinen päivä. Opin paljon autosta, Mazepin kertoi.
Hän sanoo Haasin ajettavuusongelmien johtuvan peräpään epävakaudesta, jonka korjaaminen on helpommin sanottu kuin tehty.
– Jos siitä yrittää eroon, menettää samalla etupään pitoa. Tämä on tarjonnut meille vähän enemmän vaikeuksia kuin F2-autot, mutta se ei kelpaa tekosyyksi. On pakko päästä niskan päälle siitä.
Lauantain aika-ajoihin hän lähtee maltillisin tavoittein. Ennen kuin voi haaveilla paremmista sijoituksista pitäisi saada aikaiseksi yksi ehjä kierros.
– Jos kaikki onnistuvat eikä mitään erikoista tapahdu, siitä tulee erittäin vaikeaa, hän totesi mahdollisuuksistaan yltää 15 parhaan kakkososioon aika-ajoissa.
– Ehkä se voisi olla sateella helpompaa. Tähän asti on ollut vain vaikeuksia pitää auto radalla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Haasin tallipäällikkö Günther Steiner piti Mazepinin ongelmista suurimpana yliyrittämistä, joka kostautuu pahoina ajovirheinä. Venäläiskuski myöntää, että tässä saattaa olla perää.
– Ehkä yritän liikaa, kuten Günther sanoi, koska pidän siitä liikaa. Riippuu siitä, miten sitä katsoo.
– En ainakaan jätä mitään radalle. Sellaista elämäni on muutenkin: Jos teet jotain, tee se sataprosenttisesti. En halua mennä nukkumaan niin, että tuntuu kuin olisin hukannut aikaa siellä ja täällä.
– Sitten taas toisaalta pitäisi löytää tasapaino. Minulla on mielestäni vielä aikaa oppia, ja olen asiassa täysin samalla sivulla tallipomoni kanssa, Mazepin kommentoi.