Nikita Mazepinin F1-uran alku on ollut juuri sellainen, mitä monet ennakkoon uumoilivat – eikä tämä mairittele nuorta venäläistä. Tuorein luku kirjoitettiin lauantaina Imolassa.
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Imolan GP suorana 16.-18.4.
Su: Imolan GP klo 16.00, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Nikita Mazepin aiheutti seuraavan selkkauksen – Kimi Räikkösen tallikaverille keitti yli tökeröstä eleestä
LUE MYÖS: Valtteri Bottas ihmetteli autoaan, Toto Wolffilta tyly arvio epäonnistumisen syistä: "Valtterikin tietää, mistä on kyse"
Viime vuonna F2-sarjassa viidenneksi sijoittunut Mazepin, 22, ei olisi saanut tälle kaudelle kisakuskin paikkaa ilman miljardööri-isänsä paksua lompakkoa ja Haas-tallin talousvaikeuksia.
Mazepinin osaamisesta kertoo karua kieltään esimerkiksi se tosiasia, että hän on pyörähtänyt kahden ensimmäisen GP-viikonloppunsa aikana kaikkiaan seitsemän kertaa, ja tämä on poikinut hänelle ivallisen lempinimen Mazespin.
Vielä huolestuttavampaa on se, ettei Mazepin tunnu omaksuvan F1-sarjan lainalaisuuksia.
Kolme viikkoa sitten Bahrainissa hän ohitteli muita kuljettajia aika-ajoissa lämmittelykierroksen lopulla ja pyörähti sitten Sakhirin radan ykkösmutkaan niin, että keltaiset liput tuhosivat hänen takanaan tulleiden kierroksen. Tällainen ohittelu on F1:ssä niin sanotun herrasmiessopimuksen nojalla kielletty.
Mazepin puolustautui Bahrainissa sillä, ettei hän ollut koskaan kuullutkaan tällaisesta sopimuksesta.
Imolassa selitys ei mene enää läpi, mutta siitä huolimatta Mazepin syyllistyi vastaavankaltaiseen rikkeeseen pilattuaan Alfa Romeon Antonio Giovinazzin kierroksen aika-ajojen avausosion lopulla. Giovinazzi ei tilanteen vuoksi pystynyt enää parantamaan aikaansa, ja hän jäi 17. lähtöruutuun.
Muutkin kuin Giovinazzi ovat olleet Mazepinin toiminnasta raivoissaan, mutta Haasin tallipäällikkö Günther Steiner seisoo tukevasti kuljettajansa takana.
– Herrasmiessopimus ei ole täytäntöönpanokelpoinen. Jos menee oikeuteen herrasmiessopimuksen kanssa, se ei riitä, ja siitä on kyse. Asiasta täytyy olla maininta säännöissä, Steiner sanoi GP Fans -sivuston mukaan.
Steinerin mielestä siinä ei ole mitään väärää, että Mazepin jätti herrasmiessopimuksen huomiotta jo toisissa aika-ajoissa peräjälkeen.
– Siinä kohdassa oli tiukkaa ajan kanssa, ja edellä ajavan auton täytyi tietää se. Mekin olemme olleet näissä tilanteissa ottavana osapuolena, ja silloin täytyy tietää, mitä tehdä. Aika-ajo-osioiden lopussa on usein kiire, joten silloin täytyy vain mennä ja toivoa parasta. Jos ei tee niin, menettää kierroksen.
– En usko, että tässä on kyse herrasmiessopimuksesta, koska Antonio olisi voinut ajaa lujempaa. Hän tiesi Nikitan olevan takanaan, ja Nikitan täytyi ehtiä kierrokselle. Tämä on valitettavaa. Kukaan ei tee näin tarkoituksella, mutta tämä on kilvanajoa, ja siinä täytyy tarttua jokaiseen mahdollisuuteen.
Kun Mazepin aloitti viimeisen kierroksensa, kellossa oli jäljellä kuusi sekuntia. Hänen takanaan tulivat Williamsin George Russell ja McLarenin Daniel Ricciardo, jotka molemmat ehtivät aloittaa kierroksensa.
Aika-ajoissa lopulta 19:nneksi sijoittunut Mazepin jäi viimeisellä yrityksellään lähes kahden kymmenyksen päähän omasta parhaasta kierrosajastaan, joka taas oli yli puoli sekuntia heikompi kuin 18:nneksi sijoittuneen tallikaveri Mick Schumacherin. Viimeisestä toiseen osioon oikeuttaneesta sijasta Mazepin jäi lähes sekunnin.
Haas-kaksikon taakse jäi lauantaina vain AlphaTauri-tulokas Yuki Tsunoda, joka ajoi ulos ensimmäisessä osiossa eikä saanut tauluun lainkaan kierrosaikaa.