Nivean tuoretta mainosta syytetään rasismista.
Ihon- ja vartalonhoidon tuotemerkki Nivea on joutunut syytösten kohteeksi uuden White is Purity -mainoksensa vuoksi. Kohun sosiaalisessa mediassa aiheuttanutta yhtiötä syytetään ihonväriin perustavasta syrjinnästä, jossa valkoihoisten valtaa korostetaan tarpeettoman paljon.
Viimeisimmässä mainoksessaan tummahiuksinen nainen istuu sängyllä valkoinen aamutakki päällään mainoslauseen kertoessa, että "valkoinen on puhtautta".
Mainoksessa kehotetaan: ”Pidä se puhtaana, pidä se kirkkaana. Älä anna minkään pilata sitä, #Invisible”
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
Saksalainen yhtiö Beiersdorf, joka omistaa Nivean ja muita ihohoitomerkkejä, joutui poistamaan kyseisen mainoksen yleisön painostuksesta. Facebookissa julkaistu mainos herätti välittömästi negatiivisia reaktioita, ja se poistettiin kaksi päivää julkaisun jälkeen.
– Pyydämme syvästi anteeksi kaikilta niiltä, jotka ovat saattaneet loukkaantua tästä mainoksesta. Monimuotoisuus ja yhdenvertaiset mahdollisuudet ovat Nivean keskeisiä arvoja, yhtiön antamassa tiedotteessa kerrotaan.
Lukuisat yritykset some-kritiikin kohteena
Nivea joutui pyytämään kuluttajilta edelliskerran anteeksi vuonna 2011, jolloin sen laaja deodoranttimainos herätti välittömästi kuluttajien tyytymättömyyden. Mainoksessa hyvin pukeutunut tummaihoinen mies puristaa afro-mannekiinin päätä mainoslauseen kehottaessa ”Sivistä itseäsi”.
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
– Emme koskaan halua tarkoituksella satuttaa ketään tai aiheuttaa väärää tulkintaa, edustaja vastasi kyseisestä kampanjasta.
Oman osansa yleisön kritiikistä ovat saaneet myös monet muut tuotemerkit, kuten Zara ja Pepsi. Vuonna 2014 vaateyritys Zara poisti valikoimistaan paidat, jotka muistuttivat yleisön mukaan keskitysleirivankien asua. Tällä viikolla Twitterissä on puolestaan kritisoitu Pepsin tuoretta mainoskampanjaa.
Lähde: NyTimes
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.