Nuoret aikuiset seuraavat uutisia suurelta osin digitaalisista sanomalehdistä, selviää Sanomalehtien liiton tilaamasta ja IRO Researchin toteuttamasta tutkimuksesta.
Kaksi kolmesta 18–24-vuotiaasta seuraa uutisia sanomalehtien digitaalisista palveluista viikoittain. Yli kaksi viidestä nuoresta aikuisesta seuraa uutisia Googlesta ja lähes saman verran Facebookista. Perinteiset televisiokanavat jäävät jopa YouTuben taakse.
– Digitaalisten sanomalehtien selkeää ykköstilaa nuorten aikuisten uutislähteenä selittää varmasti uutismedialta eniten vaadittava ominaisuus, luotettavuus. Sekä nuoret että vanhemmat aikuiset liittävät luotettavuuden voimakkaimmin juuri sanomalehtiin. Sanomalehtisisältöjen siirtyminen osaksi suomalaisten digitaalista arkea on onnistunut sekä käytön useuden että laatuvaatimusten osalta hyvin, sanoo liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen tiedotteessa.
Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä 1 000 ihmistä.
Sanomalehtiä pidetään luotettavina
Luotettavuus ominaisuutena liitetään useimmiten sanomalehtiin, kun taas sosiaalisen median palvelut pitävät luotettavuuden suhteen tutkimuksessa perää.
Koko aikuisväestöstä kolme neljästä liittää luotettavuuden sanomalehtiin. Nuorista 18–24-vuotiaista aikuisista jopa neljä viidestä liittää luotettavuuden sanomalehtiin.
Aikuisväestöstä yli kaksi viidestä ja nuorista aikuisista yli puolet pitää televisiokanavia ja niiden verkkopalveluita luotettavina.
Googlea, sosiaalisen median palveluita tai blogeja suomalaiset eivät pidä kovin luotettavina. Luotettavuuden liittää näihin palveluihin enimmillään 4 prosenttia aikuisväestöstä ja 5 prosenttia nuorista aikuisista.