Sanomalehdet ovat suomalaisten mielestä ylivoimaisesti luotettavin media, selviää Uutismedian liiton teettämästä tutkimuksesta.
Koko aikuisväestöstä 76 prosenttia luottaa painettuihin tai digitaalisiin sanomalehtiin. Lisäksi entistä useampi suomalainen pitää sanomalehtiä asiantuntevina.
Seuraavana niin luotettavuuden kuin asiantuntijuudenkin osalta tulevat tv-kanavat ja kolmantena radio.
Suomalaiset pitävät luotettavuutta ja asiantuntevuutta uutis- ja ajankohtaismedian tärkeimpinä ominaisuuksina.
Googleen, verkossa oleviin uutisportaaleihin, sosiaaliseen mediaan, tubettajiin ja blogeihin luotettavuuden liittää vain yhdestä kuuteen prosenttia suomalaisista. Asiantuntevuuden niihin liittää kahdesta seitsemään prosenttia suomalaisista.
– Luotettavuuden merkitystä uutismedian peruskalliona ei voi liiaksi korostaa. Harvoin suomalainen käyttää asteikon 1–10 ääripäitä, mutta oman uutismedian luotettavuuden tärkeyttä arvioidessaan täytenä kymppinä eli ehdottomana välttämättömyytenä sitä pitää peräti 70 prosenttia suomalaisista. Luotettavuuden vaatimus on siis todella kova, toteaa Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen tiedotteessa.
Suomalaisilta kysyttiin myös, mistä he saavat luotettavinta tietoa vaikutuksista, joita Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan on yhteiskuntaan ja omaan elämään. Suomalaisista 70 prosenttia kokee, että luotettavinta tietoa siitä saa tv-kanavista tai niiden verkkopalveluista. Toisena tulevat painetut tai digitaaliset sanomalehdet 67 prosentilla.
Lue myös: Kuinka voi varmistua sodasta nähtävän sisällön luotettavuudesta? Asiantuntija: "Kaikkien tulee olla tarkkana"
Sanomalehdet tärkeitä yhteiskunnallisten ja paikallisten asioiden edistäjiä
Neljä viidestä suomalaisesta pitää sanomalehtien toimintaa yhteiskunnallisten asioiden ja demokratian sekä paikallisten asioiden edistäjänä merkityksellisenä. Näiden osalta korkea tulos on säilynyt samalla tasolla jo useita vuosia.
– Voimme olla erittäin tyytyväisiä suomalaisten huiman vahvaan vaatimukseen uutis- ja ajankohtaismedian luotettavuudesta ja kykyyn erottaa luotettava media vähemmän luotettavasta ympäristöstä, Kirjonen sanoo.
Entistä useampi myös pitää sanomalehtiä itselleen tärkeänä, ja tärkeys on erityisesti 18–24-vuotiaiden ikäryhmässä noussut.
Kyselyn toteutti IRO Research osana Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä tuhatta vähintään 18-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen tiedonkeruuaika oli 16.–24. elokuuta.