Suomalaisyrityksen ainutlaatuinen kampanja nostaa valokeilaan ammattikalastajien arvokkaan työn.
Järvelle tai merelle aamuhämärissä melkeinpä säässä kuin säässä, ympäri vuoden. Saaliin määrääkään ei voi tietää etukäteen, kun työtä tehdään luonnon armoilla ja samalla luontoa kunnioittaen. Joka kevät ja syksy on tiedossa "pakkoloma": rospuutto- eli kelirikkoaikana vesille ei pääse enää veneellä, mutta jää ei ole vielä tarpeeksi kantavaa avantokalastukseen.
Maaliskuun alussa jäät kantoivat hyvin Perämerellä Oulun edustalla, kun ammattikalastaja Lauri Halonen nuottasi muikkua Hätälälle.Kimmo Korhonen
Ainutlaatuinen kampanja kalastajille
Suomalaiset ammattikalastajat tekevät raskasta mutta erittäin arvokasta työtä. Tämän työn on Kalastajalle kiitos -kampanjallaan halunnut nostaa valokeilaan oululainen, valtakunnallisesti toimiva kalanjalostusyritys Hätälä Oy. Kampanja on ainutlaatuinen: yksityisen yrityksen järjestämä tukikampanja kokonaiselle kalastajien ammattikunnalle.
Kalastajalle kiitos -kampanja kannustaa kaikkia suomalaisia käyttämään enemmän kotimaista luonnonkalaa osana terveellistä ruokavaliota. Kun kalastajien saaliilla on tarpeeksi kysyntää, kalastuselinkeino pysyy elinvoimaisena ja houkuttelevana uusille kalastajasukupolville – ja kotimaista luonnonkalaa riittää syötäväksi myös tulevaisuudessa.
Hätälä Oy:n Kalastajalle kiitos -kampanja nostaa valokeilaan ammattikalastajien arvokkaan työn.Timo Heikkala
Merkittävä lahjoitus kalastajien tueksi
Kampanjalla ei kerätä pelkästään huomiota, vaan myös konkreettista, rahallista tukea kalastajien elinkeinon tukemiseen ja kehittämiseen. Hätälä lahjoittaa jokaisesta vuonna 2020 myydystä kotimaisen kalan Kalastajalle kiitos -kampanjapakkauksesta 10 senttiä kotimaisen ammattikalastuksen tukemiseen. Palvelutiskissä myynnissä on kuukausittain vaihtuva kauden kala, jonka kokonaismyynnistä lahjoitussumma karttuu 20 senttiä/kg.
Hätälä lahjoittaa vuoden aikana kertyneen summan tammikuussa 2021 Suomessa toimiville kymmenelle alueelliselle kalatalousryhmälle, jotka edistävät meri- ja kalatalouden elinkeinoja. Lahjoitussumma jaetaan tasan ryhmien kesken. Kampanjan kummeina toimivat Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL R.Y ja Suomen sisävesiammattikalastajien liitto ry.
Kotimaiset muikut sopivat yhteen yllättävienkin makujen ja mausteiden kanssa. Kuvassa paistetut lime-chilimuikut.Merja Ruotsalainen
Vastuullista ja terveellistä lähiruokaa
Kalalla on todistetusti terveysvaikutuksia sisältämiensä hyvien rasvojen ja D-vitamiinin ansiosta. Terveyshyötyjen lisäksi kotimaisen luonnonkalan käyttäminen kotikeittiössä on todellinen ekoteko. Järvikalan ammattitaitoinen kalastus hoitaa vesistöä, ja luonnonkalan keskimääräinen Itämeri-jalanjälki on miinusmerkkinen. Myös kuljetusten hiilijalanjälki jää huomattavasti pienemmäksi kuin Suomeen lennätetyn tuontikalan.
Milloin sinä söit viimeksi kotimaista luonnonkalaa?
Katso lisätietoa kampanjasta ja reseptejä kotimaiselle luonnonkalalle Kalastajalle kiitos -kampanjasivulta tästä