Uuden kesärenkaan väitetään olevan turvallisempi varhaiskeväällä ja myöhäissyksyllä.
Rengasvalmistaja Michelin lupaa renkaansa tarjoavan luotettavat ja turvalliset ajo-ominaisuudet varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn – erittäin vaihteleviin keliolosuhteisiin, jotka Suomessa vallitsevat näinä vuodenaikoina.
- Suomessa ja meillä Pohjolassa yleensäkin on neljä selkeästi erottuvaa vuodenaikaa. Silti ajamme vain kahdentyyppisillä renkailla: kesä- ja talvirenkailla. Keväät ja syksyt ovat lämpötilaltaan ja keliolosuhteiltaan erittäin vaihtelevia, minkä vuoksi renkaiden vaihdon ajankohdan määrittäminen aiheuttaa autoilijoille aina päänvaivaa, toteaa markkinointipäällikkö Michel Pfeiffer Micheliniltä.
Kesärenkaat huonoja kylmällä, talvirenkaat lämpimällä
Suomessa on kaksi rengaskategoriaa, joiden käyttö on määritelty lainsäädännöllä: kesärenkaat kesällä, talvirenkaat talvella. Talvirengaspakko on voimassa joulukuun alusta helmikuun loppuun.
Talvisia kelejä esiintyy lyhyt- tai pitempikestoisina jopa viiden kuukauden ajan, loka- marraskuussa ja maalis-toukokuussa, Talvirenkaat ovat paikallaan, kun tiet ovat lumisia, jäisiä ja sohjoisia. Kesärenkaat toimivat luotettavasti, kun lämpötila ylittää seitsemän astetta. Talvirenkaiden ominaisuudet taas huononevat lämpimämmässä säässä eivätkä ne yllä kesärenkaan ominaisuuksiin, jolloin niillä ajaminen ei ole turvallista.
A-luokitus vesikelin jarrutuksissa ja talvikelpoisuuskin kohdillaan
Michelinin rengas on saanut EU:n rengasmerkintäjärjestelmän mukaisen parhaan A-luokituksen jarrutuksessa märällä alustalla.
CrossClimate-nimellä ristitty rengasmalli on saanut sekä M+S- (muta ja jää) että 3PMSF- (3-Peak Mountain Snow Flake) merkinnät osoitukseksi talvikelpoisuudestaan. 3PMSF-merkintä kertoo hyvästä jarrutus- ja kiihdytyskyvystä lumella.
Michelin perustelee renkaan ideaa esimerkiksi sillä, että renkaanvaihtoa ei tarvitse kytätä säiden suhteen yhtä herkeämättä kuin nykyisillä talvi- ja kesärengasmalleilla.
Kolmenlaista teknologiaa yhdessä
Michelinin tiedotteen mukaan renkaan suorituskyky perustuu kolmen teknologian yhdistämiseen samassa renkaassa:
- Uusi ”älykäs” kumiseos - kulutuspinnan erittäin joustava kumiseos mukautuu tarkasti tienpinnan pienimpiinkin epätasaisuuksin ja pintakuvio saa hyvän otteen tiehen. Renkaan pito on erinomaisen vaihtelevissa keliolosuhteissa niin kuivalla, märällä kuin lumisellakin ajoalustalla.
- Kulutuspinnan tiheä V-kuviointi yhdessä tehokkaiden lamellien kanssa antaa erinomaisen pidon kuivalla ajoalustalla, ja lumella se parantaa etenemiskykyä. Lisäksi renkaalla on erinomainen kulutuskesto.
- Pintakuvion innovatiivinen särmikäs muotoilu ja itselukkiutuvat 3D-lamellit ovat ainutlaatuinen yhdistelmä kesärenkaan ja talvirenkaan teknologiaa. Voimakkaasti aaltomaiset, kuvion pohjaan saakka ulottuvat lamellit antavat erinomaisen pidon lumella ja märällä ajoalustalla. Lamellin lukkiutuminen kuivalla ajoalustalla tehostaa merkittävästi jarrutusta.
Michelinin uutuusrengas luokitellaan Pohjoismaissa kesärenkaaksi. Se tulee myyntiin 23 rengaskoossa 15-17-tuumaisena. Valikoima kattaa 69 prosenttia Suomen markkinoista. Vuoden 2016 aikana tuodaan markkinoilla 20 rengaskokoa lisää.
Lähde: Michelin
---
Tämä Volvo-kuljettaja varasti huomion suorassa lähetyksessä
0:45