Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi
Kysymys: Miten erottaa kitkarenkaat kesärenkaista?
Vastaus: Kitkarengas on talvirengas. Talvirenkaan kyljessä on oltava ns. M + S –merkintä (M S, MS , M&S , Mud&Snow). Mikäli renkaasta ei löydy tätä merkintää, on kyseessä kesärengas.
Petollista on, että markkinoilta löytyy myös niin sanottuja ”Keski-Euroopan kitkarenkaita”, joista tuo M+S merkintä löytyy. Ne eivät kuitenkaan ominaisuuksiltaan sovellu Suomen talveen.
Näitä ”Keski-Euroopan kitkarenkaita” tulee Suomeen pääasiassa käytettynä maahantuotujen autojen mukana sekä asiaan vihkiytymättömien kuluttajien tilaamina erilaisten nettikauppojen kautta. Kuluttajan on vaikea erottaa Keski-Euroopan oloihin tarkoitettua talvirengasta Suomen oloihin tarkoitetusta. Käytännössä nopeusluokka antaa osviittaa asiasta.
Keski-Euroopan talvirenkaissa käytetään yleensä korkeampia nopeusmerkintöjä H, V, W ja Z, kun taas Suomen oloihin soveltuvissa renkaissa nopeusluokka on yleisimmin T, R tai Q. Jos hiemankin epäilee omaa osaamistaan, kannattaa unohtaa nettikaupat ja hankkia renkaat paikallisesta, luotettavasta, rengasliikkeestä.
Pintakuvio
Kitka- ja kesärenkaiden pintakuviot eroavat toisistaan merkittävästi. Kesärenkaat ovat yleensä kovempaa kumia ja niissä urat ovat suhteellisen leveitä ja harvassa. Kitkarenkaan kumiaines on selkeästi pehmeämpää (ainakin uutena) ja siinä on paljon tiheää ja pientä uritusta eli ns. lamelleja – erityisesti poikittaissuunnassa lisäämässä veto- ja jarrutuspitoa.
Vaikka laki mahdollistaakin kitkarenkaalla ajon myös kesällä, se ei ole missään tapauksessa suositeltavaa. Kitkarengas on tarkoitettu talviolosuhteisiin, joten esimerkiksi sen sadekelin ominaisuudet eivät ole lähelläkään kesärenkaan tasoa. Tämän johdosta kitkarenkailla varustettu auto saattaa lähteä vesiliirtoon jo kymmeniä kilometrejä alhaisemmassa nopeudessa kuin kesärenkailla.
Pito-ominaisuudet
Myös pito-ominaisuuksissa on eroja. Talvirenkaat suunnitellaan toimimaan parhaiten talviolosuhteissa eli niiden lumi- ja jääpitoon panostetaan märkäpidon kustannuksella. Tämä saattaa yllättää kitkarenkailla kesällä autoilevan.
Kitkarenkaan kesärengasta pehmeämpi kumiseos kuluu kesäkäytössä nopeasti ja se on ohjaustuntumaltaan kesärengasta etäisempi ja epämääräisempi – erityisesti kesälämpötiloissa. Kitkarenkaan vetelä käytös saattaa väistötilanteissa tai kaarreajossa yllättää kuljettajan.
Älä aja kitkoilla läpi vuoden
Jos kitkarenkailla on ajanut läpi kesän, en voi suositella niiden käyttöä enää talvirenkaina.
Yleensä kesälämpötilassa ajetut kilometrit ovat syöneet renkaan talvipito-ominaisuuksia merkittävästi.
Kysely