Virtuaalisuus ja automatisointi tekevät tuloaan terveydenhuoltoon.
Huomenta Suomessa vierailleiden asiantuntijoiden mukaan niin sanotulla virtuaalivastaanotolla asiakkaat saavat ratkaisun mieltä askarruttaviin kysymyksiin, mutta aivan kaikkea ei etäyhteyden päästä voi hoitaa.
– Harvemmin etävastaanotolla tulee diagnosoitua, mutta puhutaan esimerkiksi siitä, tarvitseeko ripuliin lääkettä tai tarvitseeko flunssan vuoksi tulla vastaanotolle. Se on tyynnyttelykäyntiä, kertoo Kuura Healthin lääkäri Tuomo Oikarainen.
– Toisaalta voisi lähteä siitä, onko aina tarve tehdä diagnooseja. Jos mietitään tarvelähtöisesti, niin et sinä diagnoosia tule hakemaan vaan vastauksia huoliin ja vastauksia, että tarvitseeko mennä vastaanotolle.
6:55
LähiTapiola avasi tänään ensimmäisen virtuaalisairaalan Espoon Tapiolaan, missä lääkärit ja hoitajat ottavat asiakkaita vastaan virtuaalisesti chatin tai videopalvelun välityksellä.
– Oman kokemukseni mukaan asiakkaat arvostavat tällaista palvelua. Se on helppoa heille, he saavat mitä tarvitsevat, sanoo LähiTapiolan terveysjohtaja Jani Tikkanen.
Hänen mukaansa perinteinen terveydenhuolto ei tue nykypäivän tarpeita.
Virtsatietulehdusdiagnoosi etänä
Kaikkiin vaivoihin etävastaanotto ei sovellu. Tikkanen muistuttaa, että hätätilanne on aina hätätilanne, joka pitää hoitaa sen mukaisesti.
Kiireettömimmissä tapauksissa sen sijaan vaivan hoidon voi aloittaa keskustelemalla.
– Jos tilanne vaatii kuvantamista tai laboratoriota, niin asiakas menee käymään perinteisellä vastaanotolla.
– Virtuaalisairaalapalvelut sopivat paremmin siihen, että sinulla on yksi hoidettava asia, mihin ei liity kovin montaa muuta asiaa, kertoo Tikkanen.
Vaikka suurin osa virtuaalikäynneistä on kysymyksiin vastaamista ja huolien hälventämistä, ainakin yhteen vaivaan sen kautta voi saada diagnoosin.
– Esimerkiksi virtsatietulehdus voidaan todeta etänä, Oikarainen kertoo.
Mihin lääkäriä tarvitaan?
Tikkasen mukaan asiakkaat kokevat etälääkärin tarpeelliseksi, vaikka mieltä askarruttaviin kysymyksiin voisi vastata ilman lääkärin pätevyyttä.
– Toki sen voisi joku muukin hoitaa, mutta asiakkaat kokevat lääkärin tarpeelliseksi enkä lähtisi sitä kyseenalaistamaan.
Oikaraisen edustama Kuura Health on kehitellyt automatisoitua palvelua jo neuvolaan. Palvelussa vastaajana ei ole ihminen, vaan tietojärjestelmä, joka vastaa sille esitettyihin kysymyksiin.
– Siellä on lääkäri taustalla, joka on muodostanut omasta osaamisestaan kysymys-vastaus-puuston. Siinä mielessä ihmisen muodostamat vastaukset ovat vastaamassa.