Yksityisten etälääkäripalvelujen käyttö on yleistynyt vitkaan, vaikka sosiaali- ja terveysministeriön tuoreen linjauksen mukaan ne rinnastetaan perinteisiin vastaanottokäynteihin.
Kela on maksanut korvauksia etälääkärivastaanottojen, kuten videovälitteisten vastaanottojen käytöstä maaliskuun alusta lähtien.
Korvauksia yksityisen terveydenhuollon etälääkärikäynneistä oli maksettu kesäkuuhun mennessä vain 180 ihmiselle. Perinteisistä vastaanottokäynneistä Kela maksaa vuosittain korvauksia miljoonille käyttäjille.
Yksityiset palvelujentuottajat uskovat kuitenkin etäyhteyspalveluun ja kehittävät sitä edelleen. Esimerkiksi Suomen suurin yksityinen terveysalan yritys Terveystalo on pilotoinut etälääkärivastaanottoja työterveyshuollossa, ja yritys on laajentamassa toimintaa syksyn aikana muidenkin asiakkaiden käyttöön.
Terveystalo ottaa käyttöön järjestelmän, jossa asiakkaat pääsevät omalla päätelaitteellaan lääkärin vastaanotolle. Johtavan ylilääkärin Juha Tuomisen mukaan jo työterveyshuollossa on tehty tuhansia etäkäyntejä kuukaudessa.
Tuominen arvioi, että tulevaisuudessa noin viisi prosenttia lääkärikäynneistä tapahtuisi etävastaanoton kautta.
– Fyysiselle käynnille on yhä tarpeensa. Kokemukset maailmalta eivät tue sitä, että tästä tulisi valtavirran juttu, Tuominen sanoo.
Hän näkee etälääkärivastaanoton pikemminkin täydentävänä palveluna samaan tapaan kuin vaikkapa puhelinajat. Etäyhteyttä voidaan käyttää esimerkiksi kontrolleihin tai hyvin selkeiden vaivojen toteamiseen.
"Madaltaa hoitoon hakeutumisen kynnystä"
Etälääkärivastaanoton tarkoitus on madaltaa hoitoon hankkiutumisen kynnystä, ei korvata perinteisiä vastaanottokäyntejä, kerrotaan sosiaali- ja terveysministeriöstä (STM) ja sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvirasta.
– Esimerkiksi jotkut pitkäaikaispotilaiden seurantakäynnit, joita tehdään perinteisillä vastaanotoilla, olisi mahdollista hoitaa osin etäyhteydellä. Ja aina pitää olla mahdollisuus tarvittaessa tavalliseen vastaanottokäyntiin, sanoo terveydenhuoltoneuvos, ryhmäpäällikkö Eine Oinas-Soudunsaari Valvirasta.
STM:n erityisasiantuntija Anne Arvonen sanoo, että etälääkäripalvelujen tarkoitus on myös lisätä palvelujen saavutettavuutta etenkin syrjäseuduilla.
Korvattavuus lähti yksityisten halusta
Etälääkäripalvelut eivät ole Suomessa uusi asia, mutta vasta viime vuonna STM rinnasti ne tavallisiin vastaanottoihin.
Valvira ja aluehallintovirastot eivät perää enää erikseen lupia etälääkärivastaanottoon niiltä, joilla on vastaanottotoimilupa muutenkin.
Muutoksen takana olivat ennen kaikkea yksityiset palveluntuottajat.
– He olivat käynnistäneet keskustelua Kelan kanssa. Ja onhan hallitusohjelmassakin digitalisaatio vahvana tavoitteena. Etäpalvelut helpottavat palvelujen saavutettavuutta potilasturvallisuus huomioon ottaen, Arvonen sanoo.
Terveystalon Tuominen pitää STM:n linjausta terveen järjen voittona. Ilman sitä Terveystalokaan olisi tuskin alkanut investoida etäpalveluihin.
– Tällainen ei ole ilmaista. Viranomaisten suhtautuminen on tärkeä tietää, ettei tule tehneeksi hölmöyksiä.
Etälääkärikäynti maksaa Tuomisen mukaan Terveystalon asiakkaalle saman verran kuin tavanomainen vastaanottokäyntikin.