Suomalainen peliyhtiö Next Games aikoo listautua Helsingin pörssin First North -markkinapaikalle. Yhtiö järjestää listautumisen yhteydessä annin, jonka 7,50 – 7,90 euron osakekohtaisella merkintähinnalla laskettu Next Gamesin markkina-arvo olisi 138-143 miljoonaa euroa ja yhtiö keräisi annissa reilun 30 miljoonan euron bruttovarat.
Listautumisannin merkintäaika on alkamassa maanantaina 13. maaliskuuta.
Vuonna 2013 perustetun ja 70 henkeä työllistävän Next Gamesin strategia perustuu nykyisin lisenssien perusteella kehitettyihin laadukkaisiin mobiilipeleihin. Toistaiseksi yhtiö on julkaissut oman Compass Point: West -pelin lisäksi lokakuussa 2015 enemmän menestystä saavuttaneen, 16 miljoonaa kertaa ladatun, suosittuun zombie-tv-sarjaan kytkeytyvän The Walking Dead: No Man’s Land -pelin.
Viime vuonna Next Games saavutti 31,1 miljoonan euron liikevaihdon. Yhtiön liiketoiminta ei vielä tuonut tulosta, sillä käyttökate eli tulos ennen rahoituseriä, veroja, poistoja ja arvonalentumisia jäi 1,16 miljoonaa euroa tappiolle. Vuoden viimeisellä neljänneksellä tulosta kuitenkin jo syntyi. Valtaosa, noin 90 prosenttia, liikevaihdosta syntyy pelaajien pelissä tekemistä pikkuostoksista ja loput mainonnasta.
Next Gamesin mukaan se kehittää tällä hetkellä kahta uutta peliä. Yhtiön tavoitteena on julkaista yksi tai useampi peli 12 kuukauden välein vuodesta 2018 alkaen.
Historiansa aikana Next Games on kerännyt sijoittajilta tiettävästi jo lähes 16 miljoonan euron sijoitukset. Yhtiön omistajiin lukeutuvat myös amerikkalainen AMC-televisioyhtiö, Lionsgate-studio sekä Lowercase Capitalin sijoitusrahasto. Lowercasen takana on tunnettu sijoittaja Chris Sacca.
Perustamalla pelinsä lisensoituihin viihdebrändeihin pyrkii Next Games pienentämään riskiä. Pelibisnes muuten on edelleen hittivetoista, mutta luottamalla tunnettuihin brändeihin ja tekemällä hyviä pelejä, voidaan riskiä pienentää. Käytännössä lisensointiin tukeutuminen tarkoittaa myös keskimääräisten pelaajan hankintakustannusten laskua, koska merkittävä osa pelaajista löytää pelin sen brändin ja kumppanuuden kautta ja maksetun mainonnan osuus on vähäisempi.
”Strategiamme kulmakivenä on uusien, massaviihdetuotteisiin perustuvien mobiilipelien kehittäminen ja julkaisu. Aikaisemmat näyttömme liiketoimintamallimme toimivuudesta ovat vahva pohja, kun tuomme uusia pelejä markkinoille. Suunniteltu listautumisanti on keskeisessä asemassa tukemassa Next Gamesin kehittymistä yhä vahvemmaksi mobiilipeliyhtiöksi. Suunnitellun listautumisannin yhteydessä kerättävät varat on tarkoitus käyttää kasvumme tukemiseen”, on Next Gamesin toimitusjohtaja Teemu Huuhtanen todennut.
Next Gamesin arvostus listautumisannissa asettuu 4,4-4,6-kertaiseksi verrattuna viime vuoden liikevaihtoon. Hinta ei ole halpa. Esimerkiksi, kun myös suomalainen pelijätti Supercell viime vuoden loppuvuodella myytiin, arvostettiin se noin 4,3-kertaisesti verrattuna lopulta toteutuneeseen viime vuoden 2,1 miljardin euron liikevaihtoon.
Supercell tahkoaa huipputulosta, yli 40 prosentin käyttökatetta suhteessa liikevoittoon, verrattuna Next Gamesin liiketoiminnan tappiollisuuteen ja on jo osoittanut pystyvänsä julkaisemaan useita hitiksi nousevia pelejä, kun Next Gamesin näytöt rajoittuvat lähinnä yhteen The Walking Dead -peliin.
Toisaalta pienempänä yhtiönä Next Gamesin kasvumahdollisuudet ovat selvästi paremmat. Pelialan luonteen ja vähäiset tiedot Next Gamesin tulevista peleistä huomioiden sijoittaminen Next Gamesiin tällä arvostustasolla on kuitenkin kuin arpalappu, jossa voitto tulee vain, jos Next Gamesin tulevatkin pelit menestyvät. Mitään takeita siitä ei kuitenkaan ole.