Vaikka autojen verkkokaupan kasvusta puhuttiin jo pari vuotta sitten, mielletään auto edelleen laajalti sellaiseksi hankintakohteeksi, joka on nähtävä omin silmin ennen ostamista. Suomalaisfirman data kuitenkin paljastaa, että verkosta autonsa ostaneet päätyvät perumaan tilauksensa vain hyvin harvoin.
Käytettyjä autoja verkossa myyvä Beely kertoo tiedotteessaan, että Suomessa sen myymistä autotilauksista perutaan vain 0,45 prosenttia. Luku sisältää myös liikkeistä tehdyt tilaukset, mutta Beelyn mukaan perumiset ovat käytännössä pelkkiä verkkotilauksia.
– Auto on verkkotilaustuote siinä missä mikä tahansa muukin. Toki verkkotilaamisen on oltava aidosti kätevää ja kauppaehtojen tilaajalle turvalliset, jotta ihmiset innostuvat verkkokaupan eduista autojenkin osalta, Beelyn myyntijohtaja Veli-Pekka Voutilainen kertoo yrityksen lähettämässä tiedotteessa.
Jos auto on ostettu netistä, on kuluttajalla 14 vuorokautta aikaa perua kauppa, eikä mitään perusteita vaadita. Kuluttajariitalautakunta otti hiljattain kantaa siihen, mikä on sopiva autoon kertyvä kilometrimäärä tämän kahden viikon perumisikkunan aikana.
Lue myös: Minna perui kaupat täydeksi pommiksi osoittautuneesta Opelista – Rinta-Jouppi pisti takaisin myyntiin heti seuraavana päivänä: "Tällä autolla voi lähteä henki!"
Voutilaisen mukaan keskeistä autojen verkkokaupan pienessä perumisprosentissa on palvelun kätevyys, lain määrittämät etämyyntiehdot sekä varsinainen tuote.
– Kyse ei ole siitä, etteivätkö ajettavuus, ulkonäkö ja kaikenlainen tuntuma olisi autoilijalle aina tärkeitä. Verkkotilaamisen suosion kasvattamisessa on panostettava etäyhteyden vahvuuksiin. Siksi kätevyys ja asiakaspalvelu kaikkinensa korostuvat. Etenkin, kun tuotteena ovat autot, joiden hankkiminen etänä on vielä hyvin uutta, Voutilainen sanoo.
Auto ostetaan usein työajalla
Beely kertoo datansa paljastavan, että suomalaiset ostavat autojaan netistä usein toimistoaikana. Arkisin puolenpäivän ja iltapäiväneljän välillä tehdyt ostot muodostavat 35 prosenttia kaikista Beelyn verkkotilauksista.
– Suunnilleen puolet verkosta hankittavista autoista tilataan toimistotyöaikana. 83 prosenttia autoista tilataan arkipäivinä. Eniten, viidesosa, tilataan maanantaisin. Taustalla voi olla se, että ihmisillä on viikonloppuisin aikaa pohtia ja vertailla autoja. Ja sitten tilaus tehdään maanantaina, Voutilainen sanoo.
– Öisin tilauksia tehdään erittäin vähän. Sekin lienee yksi selitys minimaaliselle perumisprosentille.
Lue myös: Ostaja perui kaupat 400 kilometrin ajon jälkeen – mitä kävi uuden auton arvolle? Kuluttajariitalautakunnan linjaus voi hämmästyttää
Lähde: Beely