Minna perui kaupat täydeksi pommiksi osoittautuneesta Opelista – Rinta-Jouppi pisti takaisin myyntiin heti seuraavana päivänä: "Tällä autolla voi lähteä henki!"

16:01img
Tällaisiin asioihin kiinnitetään huomiota auton katsastuksessa.
Julkaistu 03.12.2019 05:50

Ville Järveläinen

Vikapommiksi paljastunut Opel palautui myyntisivustolle jo seuraavana päivänä kaupan purkamisesta. Auton myynyt Turun Rinta-Jouppi selittää tapausta järjestelmässä sattuneella virheellä. Tapauksesta uutisoi ensimmäisenä Iltalehti.

Varsinaissuomalainen Minna osti viime keskiviikkona käytetyn, hieman yli 200 000 kilometriä ajetun ja vuonna 2006 ensirekisteröidyn Opel Zafira -tila-auton Turun Rinta-Joupilta.

Auto osoittautui huonoksi hankinnaksi jo kotimatkalla, sillä muun muassa ohjaustehostin lopetti toimintansa ja ajovalot sammuivat. Kone oli myös vuotanut öljyä moottoritilaan.

Auto vietiin takaisin myyjäliikkeeseen heti torstaiaamuna, jolloin sovittiin huollon tutkimusten jälkeen, että kauppa peruttaisiin. Huollon vikalista oli pitkä kuin nälkävuosi.

Auto palasi myyntiin – samalla hinnalla

Sen suurempaa ongelmaa tapauksessa ei olisi ollut, jos asia olisi jäänyt tähän. Minna kuitenkin huomasi perjantaina suureksi järkytyksekseen, että kyseinen Opel oli jälleen myynnissä.

Hinta oli sama, jonka hänkin autosta maksoi, eikä ilmoituksessa ollut mainintaa vioista, jotka olivat edellisenä päivänä johtaneet kaupan purkamiseen.

– Pienin ongelma on moottorin hajoaminen matkalla mummolan joulupöytään. Tällä autolla voi lähteä henki! Minna jyrähtää Facebook-päivityksessään.

foghdfögdf

Autossa oli monen monta asiaa täysin pielessä.

Myyntipäällikkö IL:lle "Myymme vain ehjiä autoja"

Aiheesta ensimmäisenä uutisoinut Iltalehti otti yhteyttä myyjäliikkeeseen, josta kerrottiin, että auto päätyi takaisin myyntiin erehdyksessä.

– Järjestelmässämme tapahtui valitettavasti virhe. Auto ponnahti vahingossa uudestaan myyntiin, kun auto oli palautunut omalle korjaamollemme tutkittavaksi ja korjattavaksi, Turun Rinta-Joupin myyntipäällikkö Lasse Lintula kertoi Iltalehdelle.

– Me tietysti myymme vain ehjiä autoja. Mikäli autossa on vikoja, kerromme niistä asiakkaalle. Peruimmekin heti kaupan, kun selvisi kyseisen auton olevan viallinen, Lintula korosti IL:n haastattelussa.

Miten "ehjässä autossa" voi olla näin paljon vikoja?

Minnaa ihmetyttää, miten Rinta-Joupilta voidaan sanoa, että he myyvät vain ehjiä autoja, sillä tämänkin Opelin viat kävivät ilmi vasta seuraavana päivänä auton ostamisesta.

MTV Uutiset otti yhteyttä Lintulaan kysyäkseen, miten heiltä ostetussa Zafirassa voi olla niin pitkä lista vakavia vikoja ja puutteita, mikäli he myyvät vain ehjiä autoja.

Lintula painottaa MTV Uutisille, että auto oli koeajettu ennen ostopäätöstä, ja viat ilmenivät vasta myöhemmin.

– Osa listatuista korjauskehotuksista tai vioista oli sellaisia, etteivät ne selviä ilman tällaista perusteellista tarkastusta, Lintula sanoo viitaten torstaina suoritettuun huoltoon, joka johti kauppojen perumiseen.

Hän ei kuitenkaan allekirjoita Minnan näkemystä siitä, että auto olisi ollut vaarallisessa kunnossa.

– En näe, että ostajalla olisi ollut vaaraa autoa käyttäessä. Auto on koeajettu ja siihen on tutustuttu ennen kauppaa. Vikoja ei ilmennyt heidänkään koeajolla.

Lintula pitää tapausta kuitenkin kaiken kaikkiaan hyvin valitettavana.

– Olemme todella pahoillamme.

Lue myös: Käytetty auto kiikarissa? Näin vältät yleisimmät miinat: "Täysin ostajan vastuulla"

Tuoreimmat aiheesta

Autot