Yhdysvaltain ja Suomen kansalainen Lizzie Armanto kuuluu rullalautailun eliittiin. Tokion olympialaisissa Suomea edustanut kalifornialaisurheilija on kansainvälinen tähti, mutta Suomen-vierailullaan hän yllättää maanläheisyydellään.
Häneltä sujuvat yhtä hyvin Hollywoodissa ja New Yorkissa hänen ympärilleen rakennetut jalkinevalmistajan monipäiväiset julkistamistilaisuudet kuin haastattelu Helsingissä.
– Oli kunnia asia, että pääsin kilpailemaan rullalautailun ensimmäisiin olympialaisiin ja edustamaan lajissani isäni kotimaata Suomea, Armanto kertoo STT:lle.
Armannon, 29, olympiamatka vaarantui viime vuonna ison loukkaantumisen takia. Lajin olympiadebyytin ennakkosuosikkeihin kuulunut skeittari ehti vaivoin toipua reisiluun murtumasta, ja mitali Tokiossa jäi haaveeksi.
– Koen itseni skeittauksen lähettilääksi, ja näytän mielelläni mallia. Rullalautailu on enemmän kuin kilpailulaji, se on elämäntapa, yhteisöllisyyttä, Armanto valistaa.
Entä tavoitteet? Eikö ainoana naisena täyden kiepin – 360 astetta – pyörähtänyt Armanto ole itse osoitus siitä, että huipputulokset ratkaisevat?
– Jos yhä useampi aloittaa rullalautailun siksi, että näki minut olympialaisissa, niin olen iloinen. Olympialaiset eivät määrittele urheilijaa tai minua, Armanto linjaa.
– Skeittaus on aina enemmän kuin olympialaiset, Armanto lisää.
Jalkinemalliston kuvauksia tehtiin Suomessa
Armannosta huokuu täysammattilaisuus. Lizzie Armanto on itsessään miljoonien arvoinen henkilöbrändi. Hänen taustallaan ahertavat osaavat tekijät, jotka huolehtivat myös amerikkalaisista filmitähdistä ja urheilukuuluisuuksien kermasta.
Armannon suunnittelema jalkinemalli esiteltiin hiljattain peräti 137 julkaisussa Yhdysvalloissa niin kattavasti, että uutisointi tavoitti reilut 80 miljoonaa ihmistä. Jalkineiden kuvaukset buukattiin Suomeen, ja siihen päätähdellä oli iso sananvalta.
– Yhteistyömme on toiminut upeasti jo yli viisi vuotta. Kuvausten lopputulos esitellään syksyllä, Armanto kertoo.
Armannon kuluvan vuoden kisakalenteri on niukka, sillä siihen kuuluvat vain Yhdysvalloissa kisattavat X-Games ja Dew Tour.
– Katsotaan myöhemmin, jos lisätään ohjelmaan kilpailuja, Armanto sanoo.
Alvar Aallon arkkitehtuuri kiinnostaa
Skeittauksen parhaat taiturit tienaavat ruhtinaallisesti, ja Armantokin on jo varmistanut tulevaisuutensa. Hän poimii yhteistyökumppaninsa tarkasti lukuisista tarjokkaista ja lautailee vain neljänä päivänä viikossa. Skeittiammattilainen elää unelmaansa.
– Suomi kiinnostaa minua kovasti. Nytkin aikataulut olivat tiiviit ja paljolti keskittyneet Helsinkiin, mutta silti ehdin käydä tutustumassa ihailemani Alvar Aallon piirtämiin rakennuksiin Paimiossa ja Noormarkussa, Armanto kertoo.
Tokiossa Armanto skeittasi sinivalkoisessa puvussa, jonka kuosia inspiroivat Aallon työt, etenkin munuaisenmuotoinen uima-allas.
– Suomen kesä, sauna ja ruuat ovat nekin mahtavia, Armannon suitsuttaa.
Juuri ihastus suomalaiseen makumaailmaan sai Armannon ryhtymään myös suomalaisen juomabrändin osakkaaksi. Mietoja, alkoholipitoisia juomia viedään myyntiin myös hänen kotiseudulleen Kaliforniaan.
– En halua rummuttaa tätä vielä liikaa, koska korona vaikutti meihinkin. Esittelemme silti pian uuden maun, ja odotan jo innolla seuraavaa Suomen-käyntiäni, Armanto kertoo.