Salaperäistä tärinää, kasvanut kulutus, käynnistysongelmia, tehottomuutta ja huonoa kiihtyvyyttä – näistäkö on päästökorjatut Volkkarit tehty?
Päästöhuijauksesta syyskuussa 2015 kärähtänyt Volkswagen joutuu Yhdysvalloissa maksamaan tuntuvia korvauksia ja jopa ostamaan autojaan takaisin, mutta Euroopassa on katsottu riittäväksi toimenpiteeksi pelkkä korjaaminen.
Useat VW-omistajat ympäri Eurooppaa ovat kuitenkin valitelleet, että Volkswagenin tekemillä korjauksilla on ollut ikäviä vaikutuksia auton toimintaan. Aiemmin luotettavina pidetyt autot ovat omistajiensa mukaan vain varjoja entisistään. Osa on joutunut korjauttamaan autojaan isolla rahalla VW:n toimenpiteiden jälkeen.
Isossa-Britanniassa liikenneministeriö on ilmoittanut, että korjauskutsun noudattaminen on omistajasta kiinni. Suomessa valmistajan takaisinkutsusta kieltäytyminen johtaa hylkäykseen katsastuksessa ja lopulta auton liikennekäytöstä poistoon, mikäli autoa ei korjata tai ajamista lopeteta.
Perheen toisesta autosta ajokelvoton
Sanomalehti Guardianiin yhteyttä ottanut James Harrison kertoo, että hänen vaimonsa vuosimallin 2010 Volkswagen Golf 1,6 TDI on muuttunut korjauksen jälkeen ajokelvottomaksi.
– Auto sammuu tuon tuosta ja uudelleenkäynnistys on vaikeaa, Harrison kertoo.
– Mielestäni he (Volkswagen) ovat pilanneet täydellisesti toimineen auton.
Harrison sanoo olleensa siinä käsityksessä, että takaisinkutsun noudattaminen on pakollista, mutta on sittemmin saanut selville asian todellisen laidan. Hänen mukaansa osa korjaamoista on myös suorittanut autoille Volkswagenin sanelemat korjaustoimenpiteet ilman omistajan lupaa.
– Taistelen tällä hetkellä korjaamon kanssa saadakseni heidät myöntämään, että autossa on vikaa – he kuitenkin kiistävät kaiken, Harrison tilittää ja sanoo, ettei aio viedä perheen päästö-Skodaa lähellekään korjaamoa, kun kutsu kolahtaa postiluukusta.
Volkswagenin edustajan mukaan he ovat tietoisia Harrisonin tapauksesta, mutta asian selvittäminen on vielä kesken.
Karuja tarinoita
VW-konsernin autojaan korjauttaneet kommentoivat pieleen menneitä toimenpiteitä Guardianille muun muassa näin:
Automme ohjelmisto päivitettiin. Automme kuoli.
Päivityksen jälkeen vuosimallin 2012 Passat-farmarimme (2,0 TDI) on muuttunut laiskaksi ja alitehoiseksi aasiksi.
Kaksilitrainen, 140-hevosvoimainen Seat Exeoni sai päivityksen pari viikkoa sitten. En ole huomannut sen ajo-ominaisuuksissa muutosta, mutta kulutus nousi 5–10 prosentilla.
Auto täyttyy höyryistä ja pakoputkesta tulee paljon savua. Ei ongelmia ennen päivitystä.
Vuosimallin 2012 Tiguan (2,0 TDI BlueMotion) menetti tehoja tuhannen ja kahden tuhannen kierroksen välillä. Ensimmäinen VW-mekaanikko, joka testasi auton, huomasi tehojen hävinneen.
Moottorin vikavalo paloi, kun saimme auton takaisin päivityksestä. Ensin he eivät löytäneet sille mitään syytä, mutta lopulta sanoivat ilmanoton aktuaattorin olevan vaihtokunnossa, mikä tulisi maksamaan minulle 600 puntaa.
Ongelmia myös ruotsalaisilla
Ruotsalaisen Teknikens Världin suorittamien testien mukaan tehohävikki on tosiasia. Sen mukaan tehojen häviäminen voi koskea jopa 228 000 Ruotsissa myytyä päästöautoa. Se suoritti testit kymmenelle VW-konsernin autolle.
– Päivityksen jälkeen se ei ole enää sama auto. Ominaisuudet ovat muuttuneet ostohetkestä. Modernit autot ovat hyvin helppoja ajettavia, mutta nämä heikennykset tekevät autoista laiskoja – kuin 1980-luvulla valmistettuja, Teknikens Världin päätoimittaja Daniel Frodin kertoi Aftonbladetille.
Lehden mukaan tehohävikki voi olla jopa kymmenen prosenttia.
– Emme voi Suomessa sanoa juuta eikä jaata, VV-Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kommentoi Teknikens Världin testituloksia Ilta-Sanomille.
Karjalaisen mukaan Teknikens Världin testien mukaisia ongelmia ei ole löytynyt Suomessa korjatuista autoista.
– Ihan yksittäistapauksia on ollut esimerkiksi EGR-venttiileihin (pakokaasun takaisinkierrätykseen) liittyen, Karjalainen kertoi IS:lle.
Lähde: The Guardian, Teknikens Värld, Ilta-Sanomat
***
0:45