Kuorma-autokuski sai tempustaan tuntuvan rangaistuksen. Monen kommentoijan mielestä päiväsakkojen määrä ei ollut linjassa aiheutettuun vaaraan. Poliisi perustelee, miksi päiväsakkoja annettiin niin paljon.
Helsingin poliisin liikennevalvontaa johtava ylikomisario Dennis Pasterstein julkaisi X:ssä (entinen Twitter) videon kuorma-autoilijasta, joka teki virhearvion Runeberginkadulla.
Töölönkadun ja Runeberginkadun risteyksessä poliisiauton kameraan tallentuneella videolla näkyy, kuinka kuljettaja on ajanut risteykseen estäen kääntyvän ja risteävän liikenteen.
Hänelle määrättiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 15 päiväsakkoa, mikä tekisi 2 500 euron nettotuloilla reilut 550 euroa.
Lue myös: Poliisin kuva ei ole kauhuleffasta, vaan Kuutostieltä – tämän yhdistelmän perässä et haluaisi ajaa
Sakkokäsikirjan mukainen sakko
Kuljettajien saamien päiväsakkojen määrää on ihmetelty julkaisun kommenteissa. Monen mielestä 15 päiväsakkoa tuntuu kovalta, koska vakavammiltakin vaikuttavista rikkeistä päiväsakkoja määrätään vähemmän.
– Ihan pakko kyllä todeta, että 15 päiväsakkoa tuosta lapsuksesta on todellinen ”overkill”, ja yleisen oikeustajun vastainen sanktio, eräs kommentoija toteaa.
– Voiko tuollaisesta antaa rikemaksun? Vai meneekö automaattisesti päiväsakoille? Jotenkin 15 päiväsakkoa tuntuu kohtuuttomalta tämmöisestä, hämmästelee toinen.
Pasterstein muistuttaa, että sakon määrä on peräisin poliisin sakkokäsikirjasta, jossa on määritelty eri rikkeistä annettavat rangaistukset. Annettu sakko oli ylikomisarion mukaan käsikirjan mukainen.
– Risteyksen tukkoon ajo aiheuttaa vaaratilanteita ja heikentää merkittävästi risteyksen välityskykyä, Pasterstein perusteli sanktiota julkaisussaan.