Palomies Harri: Älä missään nimessä tee enää näin, kun hälytysajoneuvo lähestyy pillit päällä – "Uusi ohjeistus ei ole autoilijoiden tiedossa"
Miten kuljettajan pitää toimia, kun hän havaitsee hälytysajoneuvon siniset vilkkuvalot taustapeilissään? Palomies kertoo, etteivät viime vuonna muuttuneet ohjeet ole vielä autoilijoilla takaraivossa.
Palomies Harri Minkkinen Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitokselta kertoo, etteivät autoilijat ole hänen havaintojensa mukaan sisäistäneet hälytysajoneuvon kohtaamiseen liittyvää uutta ohjeistusta. Poliisi, pelastustoimi ja Liikenneturva julkaisivat päivitetyt ohjeet viime vuoden toukokuussa.
Uuden ohjeen tarkoituksena on mahdollistaa hälytysajoneuvolle mahdollisimman turvallinen ja tasainen matka kohteeseen.
– Ajan viikoittain hälytysajoa ja ikävä kyllä täytyy todeta, ettei uusi ohjeistus ole autoilijoiden tiedossa, Minkkinen harmittelee MTV Uutisille.
Katso yllä olevalta videolta, kuinka uuden ohjeistuksen mukaan tulisi toimia, kun hälytysajoneuvo lähestyy takaa pillit päällä.
Liikenteessä näkee Minkkisen mukaan monenlaisia suoritteita. Tyypillinen reaktio on vilkuttaa oikealle vanhan ohjeistuksen mukaisesti tai jopa jarruttaa voimakkaasti.
– Osa autoilijoista tekee hätäjarrutuksen keskelle ajorataa ja joskus pahimmillaan jopa liikenteenjakajan kohdalla tai kapealla sillalla. Sitten on uuden ja vanhan sekoitusta, ja kaikkea mahdollista suoritusta niiden väliltä.
Oppiminen tulee viemään aikaa
Minkkinen kertoo, ettei ohjeiden omaksumisen hitaus ole varsinaisesti ollut yllätys.
– Oppiminen tulee viemään paljon aikaa, puhutaan jopa vuosista. Mitä nopeammin ihmiset omaksuvat uudet toimintamallit, sitä helpompi hälytysajoneuvojen on ennakoida tulevia tilanteita liikenteessä.
Minkkinen kuitenkin muistuttaa, että tämä edellyttää kaikkien toimivan yhteisten ohjeiden mukaan.
Uudet ohjeet ovat tulleet osalle autoilijoista yllätyksenä. Minkkinen kertoo muutoksen aiheuttaneen jopa vastusta osan autoilijoista haluten pitäytyä tutussa mallissa.
– On kuitenkin hyvä muistaa, että liikennemäärät kasvavat jatkuvasti, ja tieverkosto sekä ajokulttuurikin muuttuvat. Meidän on vain mukauduttava muutokseen ja kehitettävä liikennettä turvallisempaan suuntaan. Tämä ohjeistus toimii Euroopassa ja monissa muissakin maissa, miksei se toimisi myös Suomessa, Minkkinen sanoo.
Virhe voi viedä hengen
Minkkisen mukaan kaikkein pahin virhe, jonka kuljettaja voi tehdä havaitessaan hälytysajoneuvon vilkkuvalot taustapeilissään, on jarruttaa äkillisesti.
– Äkkijarrutus on vaarallisin ja huonoin vaihtoehto minkä autoilija voi tehdä. Pysähtyminen liikenteenjakajan kohdalle tai kapealla sillalla hidastaa merkittävästi pelastusajoneuvon etenemistä. Nopeat ohjausliikkeet ovat myös vaarallisia ja voivat johtaa onnettomuuteen.
Minkkinen korostaa, että paloauto voi painaa jopa 34 tonnia.
– Varsinkaan talvella se ei ihan heti pysähdy, jos edellä ajava tekee äkkijarrutuksen tai nopeita väistöliikkeitä.
Oikeaoppinenkin toiminta voi johtaa vaaratilanteeseen, jos muut eivät ymmärrä viestiä
Pelastajien on oltava tarkkana myös silloin, kun edellä ajavan ajoneuvon kuljettaja toimii oikein ja ohjeiden mukaisesti.
– On myös ollut tilanteita, jossa hälytysajoneuvon havaittuaan henkilöauton kuljettaja on laittanut oikeaoppisesti hätävilkut päälle. Tämän takana ajava henkilöauto on jostain syystä sitten lähtenyt yllättäen ohittamaan tätä edellä ajavaa autoa, eikä ole havainnoinut takaa tulevaa hälytysajoneuvoa. Nämä ovat myös erityisen vaarallisia tilanteita.
Minkkinen toivoo, että hätävilkkujen sijaan puhuttaisiin esimerkiksi huomiovilkuista.
– Hätävilkkujen termi on sinänsä vanhentunut, ja huomiovilkut toimisivat terminä paremmin. Tämä tarkoittaa sitä, että jotain poikkeavaa tapahtuu liikenteessä, ja kuljettajan pitäisi olla tarkkana ja tehdä huomioita autonsa edessä ja takana, Minkkinen perustelee.
Uusimmat
-
19:30
Näin marraskuun Jari-myrskyssä surffataan – "Emme olleet ikinä nähneet vastaavaa"
-
19:26
Nyt uudesta ohjuksesta puhuu Putin: "Meillä on oikeus iskeä maihin, joiden ohjuksia Ukraina käyttää iskuissa Venäjälle"
-
19:21
IFK:lta klassikkotemppu Helsingissä – Ässille inhottava käänne
-
19:05
Tietyssä tilanteessa Arman Alizad näkee kuolemantuomion tarpeellisena: "Sellaiselle voi tuoda keskiajan takaisin"
-
19:01
"Jotkut saattavat parantua jopa oireettomiksi" – masennukseen apua stimulaatiohoidoilla?
-
18:55
Näin komeasti talvinen Jari salamoi – meteorologi ukkosvideoista: "Harvemmin näitä kohdalle osuu"
-
18:31
Niko Simola valittiin Ammattiliitto Pron uudeksi puheenjohtajaksi – Antti Rinne ei yltänyt kärkikahinoihin
-
18:19
Venäjän epäillystä mannertenvälisestä ohjushyökkäyksestä leviää vahvistamattomia videoita – näin arvioi Jarmo Lindberg
-
18:11
Uusi koulukotipaljastus: Pikkujoulut ja työhyvinvointia valtion piikkiin päällikön omissa ravintoloissa
-
18:03
Häkkänen kaapelivaurioista: Mahdollisia epäiltyjä pyritään puhuttamaan
-
18:00
Laava ylsi suositun kylpylän kynnykselle: Uusi purkaus värjäsi Reykjavikin punaiseksi
-
17:58
Pihlajakadun häiden onnistuminen on äärimmäisen epävarmaa – näin moni Salkkarit-pari on selvinnyt häistä arkeen asti
-
17:55
Hyundain tallipomo pudotti suuren tiedon Toyotan rallitiimistä?
-
17:51
Junaliikenne perjantaihin asti sekaisin Jarin takia – tuntien myöhästymisiä, vain joka kolmas kaukojuna aikataulussa
-
17:47
Katso minuutissa, mitä Jari-myrskystä on aiheutunut
-
17:41
Talven pakkasennätys rikki
-
17:33
Suosittu konvehtirasia katosi kaupoista
-
17:31
Täysin pöyristyttävää: Ralf Schumacherista kommentteja, joita on vaikea ymmärtää
-
17:21
Sisäministeri Mari Rantanen pakeni toimittajia sanomatta sanaakaan – katso video
-
17:18
Aviopari värväsi ruotsalaisia ja tanskalaisia teinejä palkkamurhaajiksi Espanjassa
-
Lataa lisää