Maineikkaan F1-historiaan omaava Renault on yhä toisena paluun jälkeisenä vuonnaan kaukana kärjestä tehdastallinsa kanssa, vaikka asiakastiimi Red Bull on pystynyt kilpailemaan kärkeä vastaan tasaväkisesti samalla moottorilla.
Matka vararikkoon ajautuneen Lotuksen raunioilta takaisin F1-huipulle on ranskalaisyhtiölle pitkä, sillä talli on joutunut luomaan perustansa käytännössä tyhjästä. Melbournessa Renault oli aika-ajovauhdin perusteella vasta kahdeksanneksi nopein kymmenestä tallista eikä kisasta jäänyt käteen pistettäkään.
MAINOS
Kiinan F1-viikonloppu C Morella!
Perjantai: Harjoitukset klo 04.55 ja klo 08.55
Lauantai: Harjoitukset klo 06.55, aika-ajo klo 09.55
Sunnuntai: Kiinan GP klo 08.55, ennakkotunnelmat klo 07.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Ensimmäistä vuottaan tallissa aloitteleva Nico Hülkenberg pitää tulosta tavallaan kuvaavana Renault’n tilanteelle.
– Kyllä siinä mielessä, ettemme ole vielä keskikastin eturivissä, mutta toisaalta emme ole niin kaukanakaan. Yksi piste olisi ollut mahdollinen paremmalla taktiikalla, mutta jäin pitkäksi aikaa Fernandon (Alonso/McLaren) taakse, Hülkenberg sanoo Kiinan osakilpailun alla.
Moottorivalmistajan takapakki haittaa tällä hetkellä myös Red Bullin menoa, sillä luotettavuusongelmien takia autoon vaihdettu kineettistä energiaa kierrättävä MGU-K saadaan uusittua vasta aikaisintaan vapun Venäjän GP:ssä.
– Näen paljon potentiaalia, mutten sano, että loppuvuodesta voitamme kisoja. Ero kärkeen on todella suuri, mutta kirkkaasti kymmenen joukkoon on realistiset mahdollisuudet, jos teemme oikeita asioita auton kanssa, Hülkenberg kommentoi.