Eilisessä Viking Gracen onnettomuudessa ja syyskuussa tapahtuneessa Viking Amorellan onnettomuudessa ei vaikuta olevan yhteyttä, kertoo onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.
– Näiden tietojen perusteella tällaista yhteyttä ei tuntuisi olevan, Nurmi toteaa.
Viking Line on kertonut, että myrskyä ja erityisesti kovaa tuulta on pidetty todennäköisenä syynä eiliselle onnettomuudelle. Otkesin mukaan tuulella on ollut merkittävä rooli, mutta muutkin tutkintalinjat ovat auki.
– Onko jotain muuta? Onko aluksen tekniikassa jotain, joka selittäisi tätä tapahtunutta? Meidän pitää tarkastella, miten alusta on ohjailtu. On selvää, että tuulella on iso vaikutus, koska aluksessa on iso tuulipinta, se on ikään kuin purje, Nurmi toteaa.
– Toisaalta niiden, jotka ohjailevat alusta, heidän pitää tuntea alus ja tuulen vaikutus ja ohjailla niin, että tuuli ei pääse aiheuttamaan tällaista.
Tarkat sääolosuhteet selvityksessä
Onnettomuushetkellä vallinneet tarkat sääolosuhteet ovat selvityksessä. Tietojen saamista vaikeuttaa se, ettei Ilmatieteen laitoksella ole havaintoasemia jokaisessa satamassa.
– Havaintopisteet voivat olla kilometrien päästä satamasta, josta on kyse, Nurmi kertoo.
– Maarianhaminankin osalta havaintopisteet ovat aika etäällä, jolloin tällaisessa dynaamisessa tilanteessa voi olla eroja havaintopisteen ja sataman olosuhteiden välillä. Kun on pienet marginaalit satamassa ja tällaista isoa alusta manoveerataan, voi tulla epäselvyyttä ja virheitä.
Manoveerauksella tarkoitetaan aluksen käsittelyä eli niitä toimenpiteitä, jota tehdään aluksen liiketekijöiden säilyttämiseksi tai muuttamiseksi.
Tutut reitit
Suomessa laivaliikenteellä on paljon haastavia paikkoja. Lounais-saaristossa, joka kattaa Turun ja Ahvenanmaan saariston, on ahtaita, kapeita ja mutkaisia paikkoja. Myös satama-alueet ovat Suomessa ahtaita.
– Olosuhteet ovat vaativat, mutta toisaalta se on jokapäiväistä näille aluksille. Henkilökunta on koulutettu ja alukset ovat suunniteltuja tällaisille olosuhteille.
Yö laivalla
Matkustajat viettivät yön laivalla, eikä heitä evakuoitu eilen. Syy yöpymiseen oli se, että alus oli tukevasti kiinni pohjassa.
– Kaikkein turvallisinta on, ettei laivaa lähdetä tyhjentämään, koska aluksen evakuointiin sisältyy aina omia riskejä, Nurmi kertoo.
Uusimmat
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää