Amorella ajoi karille kapeikossa, joka on laiva-asiantuntijan mukaan "konstikas paikka" – tämä haastavasta saaristoreitistä tiedetään
Viking Amorellan karilleajoon johtaneita syitä voi toistaiseksi arvailla, mutta joitain tekijöitä pystytään sulkemaan pois. Onnettomuuspaikka on haastava, mutta siitä huolimatta laivat navigoivat siitä päivittäin ongelmitta.
Amorella kulki tavanomaista reittiään kohti niin kutsuttua Hjulgrundin kapeikkoa. Väylää edeltää jyrkkä 90 asteen käännös, minkä jälkeen alus täytyy suoristaa noin sadan metrin levyiselle väylälle saarten välistä. Merenkulun asiantuntijoiden mukaan samantapaisia kapeita väyliä löytyy Suomen saaristosta paljon.
– Vastaava väylä vaatii totta kai tarkkaavaisuutta ajossa, mutta ei se ole erityisen haastava. Sää ja vedenkorkeus on ollut normaali, näkyvyys hyvä, eikä erikoista aallokkoa tai tuultakaan ole ollut, olosuhteita arvioi Väyläviraston meriväyläyksikön päällikkö Simo Kerkelä.
”Konstikas paikka, mutta päivittäin siitä mennään”
Hjulgrundin kapeikossa veden syvyys madaltuu äkkinäisesti noin 15 metristä 8-9 metriin. Amorellan syväys on reilut 6 metriä, eli sen syvyisessä vedessä aluksen pitäisi pystyä kulkemaan saamatta pohjakosketusta.
Suurelle alukselle riittää parikin metriä pohjan alla, mutta oma vaikutuksensa nopealla muutoksella on.
– Väylän syvyyden muutos aiheuttaa pientä imuefektiä, niin sanottua ”squattia”. Se on sellainen konstikas paikka, mutta tällaisella kelillä silti ihan turvallinen. Ja niin kuin tiedetään, niin siitä päivittäin mennään, selventää tekniikan tohtori, yliopettaja emeritus Sauli Ahvenjärvi.
Potkuri vaurioitui merimerkin kettingistä
Viking Linen toimitusjohtajan Jan Hansesin mukaan yksi aluksen potkureista oli ilmeisesti osunut kettinkiin, joka oli kiinni poijussa.
Tästä on vielä vaikea päätellä syitä itse onnettomuuteen. Ahvenjärven mukaan kettinkiin osuminen tuskin on pohjakosketuksen syy, ennemminkin seuraus.
– Kun pohjakosketus on saatu, on jo oltu sivussa väylältä, ja siellähän ne poijutkin sitten on, toteaa Ahvenjärvi.
Hanses vahvistaa arvion MTV Uutiset Liven haastattelussa.
– Laiva eksyi kurssiltaan, ja törmäsi tämän vuoksi merimerkkiin. Syy voi olla tekninen tai inhimillinen, hän toteaa.
Tekninen vika ei ole suljettu pois
Viking Amorella ajoi karille samoilla vesillä myös joulukuussa 2013. Tuolloin alus oli saanut sähköhäiriön, jonka vuoksi aluksen ohjauskyky menetettiin neljäksi minuutiksi.
Hjulgrundin kapeikon tapaisessa vaativassa paikassa neljä minuuttia on pitkä aika, eikä varaohjausjärjestelmätkään välttämättä ehdi korjata tilannetta. Tekninen syy ei ole poissuljettu sunnuntain onnettomuuden osalta, mutta siihen voi liittyä muutakin.
– Nyt ei ainakaan sää ollut syy. Näissä tilanteissa on usein monta tekijää, jotka johtavat lopputulokseen. Jonkinlainen tekninen vika saattaa olla tässä yhtenä tekijänä, arvioi Sauli Ahvenjärvi.
Vaikka sunnuntain onnettomuutta on arvioitu vakavaksi, uhka liittyi ennen kaikkea ympäristöonnettomuuden riskiin, mikäli aluksen öljytankki olisi törmäyksen voimasta alkanut vuotaa mereen.
Ahvenjärvi huomauttaa, että 8-15 metrin syvyisillä vesillä noin viidenkymmenen metrin korkuiset risteilijät eivät voi upota täysin pinnan alle.
Uusimmat
-
22:21
Erling Haaland on nyt Valioliigan kovin tuhlaajapoika
-
22:00
Isaac Sene ja Kastanja Rauhala fiilistelevät suurta saavutustaan: "On niin ylpeä olo meistä"
-
21:56
Sportin kohukaksikko yhä sivussa – päävalmentaja hiljeni ison kysymyksen kohdalla: "En osaa vastata tuohon"
-
21:28
Miinat takaisin vai ei? Tällainen on Ottawan sopimus, joka toi Nobelin rauhanpalkinnon
-
21:05
Valtamerten roskapankki paisuu 20 miljoonalla muovitonnilla joka vuosi – nyt muovista luopumiseen halutaan sitova sopimus
-
20:56
Erikoissyyttäjä haluaa kumota Trumpia vastaan nostettuja syytteitä
-
20:52
F1-sarjalta suuri uutinen – uudelle tallille näytettiin vihreää valoa
-
20:50
Hurja takaa-ajo Helsingissä: Väärään suuntaan ramppia ja kevyen liikenteen väylällä
-
20:44
Tapparalta hurjaa jälkeä SM-liigan ainokaisessa
-
20:43
Yhdysvallat: Israelin ja Hizbollahin välinen tulitaukosopimus hyvin lähellä
-
20:41
Kurkistimme, kuinka herrasväki matkusti 1920-luvulla: "Tätä kutsuttiin miljoonavaunuksi"
-
20:24
Suomalaiselle Linda Bondestamille lasten- ja nuortenkirjallisuuden August-palkinto
-
20:20
Iskikö morkkis heti pikkujouluista poistuessa? Tästä se voi johtua
-
20:19
Halvaantunut Sanni Hakala rikkoi pitkän hiljaisuuden – "Ei ole ollut helpoin vuosi"
-
20:13
Kalma haisi, musiikki soi: Ensihoitajilla järkyttävä näky Turussa – seksuaalirikoksesta syytetty mielentilatutkimukseen
-
20:02
Salkkarit-Jiri kipuilee oman kehonsa kanssa – näyttelijä Mikko Parikka toivoo lisää keskustelua miesten ulkonäköpaineista
-
19:53
Tapparan riveissä uusi kasvo – Dani Mikkonen, 19, koki uskomattoman hetken liigadebyytissään
-
19:37
Merkillinen ongelma hiekoittaa SM-liigaseuran menestyshaaveita – "Se on ollut ihan jatkuvaa"
-
19:32
Putin ja Netanjahu: Ovatko kansainväliset pidätysmääräykset turhia, jos niitä ei noudateta? "Toissijaista, mitä näille herroille tapahtuu"
-
19:16
Kriisi-Kärpissä tapahtuu – seurapomo vahvistaa MTV Urheilulle: Floppipelaaja keräsi tavaransa
-
Lataa lisää