Onko sinulla kysymyksiä koronaviruksesta? Puhelinneuvonta käynnistyy, lentoasemille ja satamiin perustetaan infopisteitä

Suomen matkustajasatamiin ja Finavian lentoasemille tulee infopisteet, joista matkustajat saavat koronavirusta koskevaa materiaalia.

Sosiaali- ja terveysministeriö kertoo asiasta lähettämässään tiedotteessa.

Pääasiassa maahan saapuville matkustajille suunnatun materiaalin tuottaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Materiaalia on saatavilla yhdellätoista kielellä, muun muassa suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, viroksi, kiinaksi ja italiaksi.

Infopisteissä on myös suomen-, ruotsin- ja englanninkieliset roll-upit, joissa on tietoa yskimishygieniasta ja käsienpesusta.

Infopisteet avataan mahdollisimman pian.

Puhelinneuvonta koronaviruksesta käynnistyy

Koronaviruksesta on avattu myös valtakunnallinen puhelinneuvonta, joka tarjoaa yleistä tietoa koronaviruksesta. Neuvonnan numero on 0295 535 535.

Puhelinneuvonnasta ei saa terveysneuvontaa eikä ohjausta päivystyksellisissä akuuteissa oireissa. Puhelinneuvonta on auki arkipäivisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta saa tietoa koronaviruksesta. Myös neuvontapuhelimesta saatava yleisneuvonta perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivujen tietoihin.

– On tärkeää, että kansalaisten saatavilla on oikeaa ja luotettavaa tietoa koronaviruksesta. Siihen vastaamme tällä puhelinpalvelulla,  perus- ja perhepalveluministeri Krista Kiuru toteaa sosiaali- ja terveysministeriön tiedotteessa.

Lue myös:

    Uusimmat