Moni autoilija on vuosien saatossa törmännyt erilaisiin haasteisiin ja sattumuksiin lohko- ja sisätilanlämmittimien kanssa.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo törmänneensä eräässä parkkihallissa mielenkiintoiseen ratkaisuun. Seinässä olevasta lämmityspistokkeesta oli vedetty tavallinen jatkojohto auton oven tiivisteen raosta sisään auton matkustamoon.
Jatkojohdon päässä oli kaksi pistoketta, joista toiseen oli liitetty sisätilaa lämmittävä sähkölämmitin. Toisesta pistokkeesta lähti uusi jatkojohto oven välistä takaisin auton ulkopuolelle. Tähän jatkojohtoon oli liitetty lämmitysjohto, mikä meni auton puskurissa olevaan pistokkeeseen.
Vesalainen näkee tässä toteutuksessa monta riskiä.
– Oven väliin jätetyt johdot saattavat vaurioitua, jolloin auton korista voi saada sähköiskun. Lisäksi auton sisällä oleva lämmitin ei ollut tarkoitettu auton sisätilanlämmittimeksi. Tällaisen isompien tilojen lämmittämiseen tarkoitetun, huomattavasti auton sisätilanlämmitintä tehokkaamman lämmittimen käyttö aiheuttaa palovaaran, Vesalainen toteaa vakavana.