Huoli lentokenttien turvallisuudesta on saanut viranomaiset kiinnostumaan Israelin Tel Avivissa sijaitsevasta kansainvälisestä lentoasemasta, jota pidetään yhtenä maailman turvallisimmista lentokentistä.
CNN:n mukaan yhtään telavivilaiselta Ben Gurionin lentokentältä noussutta lentoa ei ole kaapattu, eikä 16 miljoonaa matkustajaa vuosittain palveleva kenttä ole joutunut terrori-iskun kohteeksi sitten vuoden 1972.
Sen turvajärjestelyjen peruskiveksi kerrotaan lentokenttäturvallisuuden komentokeskus, joka sijaitsee kentän läheisyydessä. Pienessä, vuorokauden ympäri miehitetyssä, huoneessa valvotaan kaikkia Israelin yllä liikkuvia lentokoneita.
Kaikki tarkassa syynissä
Jokainen lento, lentokoneen miehistön jäsen ja matkustaja joutuvat viranomaisten tarkkaan syyniin jo kauan ennen kuin koneet saapuvat maan ilmatilaan. Kurssiltaan eksyneet ja ilman asianmukaisia lupia liikkuvat koneet pannaan merkille välittömästi.
Israelin liikenneministeriön alaisuudessa toimivan komentokeskuksen päällikkö Dvir Rubinshtein arvioi, että päivittäin tarkastetaan noin 10 lentoa.
Huolellisuus on perusteltua, sillä Ben Gurion on Israelin ainoa suuri kansainvälinen lentokenttä ja sen sulkeminen esimerkiksi pommiuhan vuoksi johtaisi miltei kaiken maan kautta kulkevan lentoliikenteen lakkaamiseen.
– Törmäämme joka päivä tilanteisiin, joissa lento herättää epäilyksemme. Tarkistamme ja varmistamme, että turvallisuusasiat ovat kunnossa, Rubinshtein kertoi CNN:lle.
Turvajärjestelyt kiinnostavat muitakin
Ensi kuussa Ben Gurionin kansainvälinen lentoasema toimii isäntänä 40 eri maasta saapuville vieraille, jotka matkustavat Israeliin keskustelemaan lentokenttien turvallisuudesta.
Kiinnostus lentokentän turvajärjestelyjä kohtaan on kasvanut sen jälkeen, kun terroristit iskivät Brysselin lentokentälle, venäläisen Kolavia-lentoyhtiön kone putosi Siinain niemimaalle ja EgyptAirin lento 804 katosi matkallaan Pariisista Kairoon.
Ben Gurionin lentokenttä on suhteellisen pieni, eivätkä kaikki siellä käytetyt turvatoimet sovi suuremmille lentokentille. Joitain perusperiaatteita ja toimintamalleja voidaan kuitenkin hyödyntää myös muualla maailmassa.
– Se ei toimi leikkaamalla ja liimaamalla, sillä se ei ole tilanne, jossa ”yksi koko sopii kaikille”, lentoturvallisuusasiantuntija Shalom Dolev kertoi CNN:lle.
Myös arvostelijoita löytyy
Kriitikot ovat syyttäneet Israelin lentokentän henkilöstöä rotuprofiloinnista.
Lentokentän läpi kulkevien arabien ja palestiinalaisten on kerrottu joutuvan pistotarkastuksiin ja kuulusteluihin muita helpommin.
Dolevin mukaan kyse on riskiperustaisista turvajärjestelyistä, ei etnisyyteen perustuvasta profiloinnista. Hänen mukaansa myös lentokenttien henkilöstöä valvotaan aiempaa perusteellisemmin.
– Uhkia nousee yhä enenevissä määrin myös lentokenttien henkilöstön keskuudesta, hän toteaa.