Germanwingsin turmakone kulki kahdeksan minuutin liu’un aikana jopa sata kilometriä ennen kuin törmäsi vuoreen Etelä-Ranskassa. Kone ei ole ollut hallitsemattomassa syöksyssä, joten ainakin periaatteessa se on ollut ohjattavissa.
Onnettomuustutkintakeskuksen ilmailuonnettomuuksien johtavan tutkijan Ismo Aaltosen mukaan on kuitenkin vielä suuri mysteeri, mitä liu’un aikana tapahtui. Liu’ussa olevan koneen pitäisi olla normaalisti ohjattavissa.
- Se ei ollut kuitenkaan mikään syöksy, vaan kone on liukunut alaspäin ja lopuksi törmännyt vuoreen. Kone ei ole ollut hallitsemattomassa lentotilassa, Aaltonen kummastelee.
Kone oli liu’ussa kahdeksan minuutin ajan. Aaltonen arvioi, että siinä ajassa kone voi lentää jopa sata kilometriä. Moni onnettomuustutkija on ihmetellyt sitä, että miksi konetta ei ole ohjattu turvallisempaan laskeutumispaikkaan
- Lähipäivinä saadaan tieto mustista laatikoista, että onko sitä konetta lennetty vai mikä siinä on ollut tekijänä. Jos normaalitilanteessa pitäisi tulla alaspäin, niin silloin hakeudutaan sellaiseen paikkaan, missä ei ole tällaista vuoristoa.
1:17
Faktat lähipäivinä
Sitä, miksi koneesta ei lähetetty lainkaan hätäviestiä, Aaltonen ei halua spekuloida. Kuitenkin esimerkiksi sairaskohtauksen varalta ohjaamossa on aina kaksi pilottia.
- Liikkumiseen ohjaamoon ja ohjaamosta pois kulkemiseen en halua julkisesti kommentoida. Ne ovat tämmöisiä turvallisuusasioita, Aaltonen sanoo.
Toinen koneen mustista laatikoista on löydetty, joten Onnettomuustutkintakeskuksessa odotetaan mieluummin sen tuloksia kuin arvaillaan tapahtumien kulkua. Aaltonen uskoo, että mustat laatikot saadaan purettua jo lähipäivien aikana.
- Me odotamme omalta osaltamme faktoja. Niitä on sitten helpompi kommentoida