Yksi suurimmista mysteereistä Germanwingsin koneen turmassa on se, miksei kone pitänyt matkakorkeuttaan, vaan lähti liitämään alaspäin.
Alkuillasta pidetyssä lehdistötilaisuudessa Ranskan onnettomuustutkimuslautakunta BEA:n johtaja kertoi, että kone menetti nopeasti korkeuttaan eli lähti liukuun noin minuutti sen jälkeen, kun koneesta oli tehty rutiiniyhteydenotto lennonjohtoon.
Ilmailujohtaja Pekka Henttu Trafista korostaa MTV Uutisille, ettei kone lähde itsestään alaspäin automatiikka päällä.
– Yhtälailla pilotti ei lähde alas ilman lennonjohtajan lupaa eli selvitystä laskeutua alemmaksi, sanoo Henttu.
Joissain spekulaatiossa on pohdittu, merkitseekö koneen alaspäinliito sitä, että ohjaajat yrittivät laskeutua.
– En tekisi sellaista johtopäätöstä, koska toimenpiteet laskeutumista varten olisivat varmasti olleet aivan toisenlaisia. On myös muistettava, että ohjaajat eivät kommentoineet koneesta ulospäin tilanteessa millään tavalla, sanoo Henttu.
Tänään saatujen tietojen perusteelle näyttäisi siltä, että ohjaajat ovat olleet tiedottamassa tilassa koneen kahdeksanminuuttisen liu'un aikana.
Tämä saattaisi johtua painekadosta ohjaamossa, jonka voisi aiheuttaa esimerkiksi tulipalo tai ohjaamon ikkunan räjähtäminen.
Matkustamossa happikatomaskit putoavat hattuhyllystä automaattisesti happikatotilanteessa.
Tämänhetkisiä tietoja koneen korkeudesta- ja nopeudesta ilmailujohtaja Pekka Henttu arvioi näin:
– Koneen nopeus on ollut ehkä hieman korkea ja voi sanoa, että erityisesti alaspäin tullessa nopeus on ollut jo varsin korkea. Näyttäisi siltä, että kone on pysynyt hyvin kasassa ja automatiikka on mitä ilmeisemmin ollut päällä jossakin moodissa - mutta missä - sitä ei tiedetä.