Helsinki-Vantaan lentoaseman perjantaisen vaaratilanteen tutkinnassa on tarkoitus torstaina päästä kuuntelemaan tallenteita lennonjohdon ja lentokoneiden yhteydenpidosta.
Ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen Onnettomuustutkintakeskuksesta kertoo, että lisäksi tavoitteena on tuolloin katsoa tutkavideoita.
– Torstaina saamme lennonjohtospesialistimme kokoon. Silloin aloitamme käytännössä sen työn.
Helsinki-Vantaalla syntyi vakava vaaratilanne, kun Finnairin rullaava matkustajakone sai lennonjohdolta luvan ylittää kiitotien, johon oli samaan aikaan laskeutumassa SAS:n lento. Finnairin ohjaajat havaitsivat lähestyvän koneen eivätkä lähteneet ylittämään kiitotietä.
Aaltonen ei vielä tiedä koneiden tarkkaa matkustajamäärää, mutta konetyypit ovat tiedossa. Finnairin kone oli Airbus A319 ja SAS:n lento oli CityJetin operoima CRJ900, Aaltonen kertoo.
– Sehän (CRJ900) oli jo laskukiidossa eli maassa, kun tämä lupa tuli.
– Finnairin kone ei lähtenyt liikkeelle, joten turvamarginaalit säilyivät. Mutta tämä on tärkeä tutkia. Joissakin toisissa olosuhteissa seuraukset olisivat tietysti voineet olla hyvinkin vakavat.
Ensi viikolla ehkä lisätietoa
Aaltonen arvioi, että tapauksesta saatetaan kertoa lisätietoja ensi viikolla. Tässä vaiheessa tutkinnan kokonaisuudessaan arvioidaan kestävän puolesta vuodesta vuoteen.
– Tässä menee hetken aikaa, että saadaan kokonaiskuva ajoituksista.
– Kun saamme tietoa kokoon, nähdään, miten syvälle lähdetään selvittämään lennonjohdon systeemeitä ja muita. Tämä on vielä auki, hän sanoo.
Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaa johtaa Aaltonen. Tutkintaryhmää johtaa psykologian tohtori Sirkku Laapotti, ja ryhmän muita jäseniä ovat eläkkeellä olevat lennonjohtajat Tauno Ylinen ja Juha Paju sekä lennonopettaja Jukka Intke.
Finavia on kertonut aloittaneensa sisäisen selvityksen perjantain vaaratilanteesta.