Onnibusin linja-auto syttyi tuleen lauantaina Maskun kohdalla matkalla Helsingistä Poriin. Asiakkaan mukaan yhtiö ei hoitanut tilannetta toivotulla tavalla.
Ensin ikkunasta näkyi hieman savua, mutta huoli ei vielä herännyt. Hetken kuluttua kaikki matkustajat olivat jo ulkona liekeissä olevasta linja-autosta.
Näin bussin kyydissä ollut Hanna kuvailee tunnelmia Onnibusin matkalla, joka päättyi tulipaloon lauantaina iltapäivällä.
Turussa asuvat ja sieltä kyytiin hypänneet 28-vuotias Hanna ja hänen 22-vuotias pikkusiskonsa olivat matkalla kotikonnuilleen Raumalle, kun matka keskeytyi jo Maskun kohdalla. Aivan heti ei ollut selvää, miksi matka katkesi, kunnes syy selvisi kanssamatkustajilta.
– Joku sanoi, että siellä on tulipalo. Siinä vaiheessa bussin perä savusi jo valtoimenaan, ja se vain paheni koko ajan, Hanna kertaa.
Hannan mukaan matkustajat poistuivat rauhallisesti ulos kasitien varressa olevalle rampille jääneestä bussista ilman sen suurempaa paniikkia.
Päästyään ulos Hanna ja hänen siskonsa hieman pelästyivät peräpäästä nousevaa sankkaa, mustaa savua. He päättivät siirtyä hieman loitommas.
– Pohdimme, voiko koko bussi räjähtää. En tiedä, onko se edes mahdollista. Ehkä se on jotain leffoista opittua.
Hannaa jäi ihmetyttämään, miksi bussissa ei ollut kuulutettu tulipalosta mitään ja miksi he eivät olleet kuulleet kuljettajalta mitään ohjeita. Hätätilanne ja kiire, hän arveli.
Lue myös: Onnibus syttyi tuleen kesken matkan – syynä konevika
Vaarallista savua
Pian paikalle saapui palokunta kolmen paloauton voimin. Pelastajat pyysivät tienreunaan jääneitä matkustajia siirtymään selvästi kauemmas bussista, sillä savun hengittäminen oli heidän mukaansa vaarallista.
Osa matkustajista oli jo aiemmin siirtynyt savua pakoon kasitien toiselle puolelle.
Hanna siskoineen ja loput bussin luo jääneet matkustajat tekivät työtä käskettyä ja siirtyivät loitommalle. Sateensuojainen odottelupaikka löytyi noin viiden minuutin kävelymatkan päässä olleelta supermarketilta.
– Siellä oli yhteisöllinen tunnelma. Oltiin kaikki samassa tilanteessa, eikä kenenkään tarvinnut olla yksin.
Varabussi meni jo
Yksi matkustajista soitti Onnibusin asiakaspalveluun, josta kerrottiin, ettei korvaavasta kyydistä ollut vielä tietoa. Luvattiin, että tieto tulee aikanaan tekstiviestillä ja sähköpostilla.
– Ymmärsimme tilanteen. Harvemmin bussit syttyvät tuleen, Hanna kertoo.
Lopulta sähköpostiin kilahti viesti, jossa kerrottiin, että matka jatkuu 15–20 minuutin kuluttua varakaluston saavuttua paikalle. MTV Uutiset on nähnyt kyseisen viestin. Siinä vaiheessa matkustajat olivat olleet Maskussa vajaan tunnin.
Heti viestin saavuttua kaupalla odotelleet matkustajat lähtivät takaisin rampille, jonne korvaavan bussin oli kerrottu tulevan.
Viiden minuutin päästä paikalle saavuttuaan he kuulivat palokunnalta, että korvaava linja-auto oli jo reilua varttia aiemmin käynyt poimimassa muut matkustajat kyytiin ja jatkanut matkaa.
0:35
Ei uutta bussia vaan kimppakyytejä
Hanna soitti asiakaspalveluun, josta sanottiin, että asiakkaita oli pyydetty pysymään tien vieressä.
Tämä ihmetytti, sillä palokunta oli nimenomaan pyytänyt siirtymään sivummalle. Kuljettajalta ei tullut mitään ohjeita missään vaiheessa, sillä häntä he eivät olleet edes tavanneet.
– Se oli ymmärrettävä erhe, sillä kyseessä oli hätätilanne.
Virhe oli kuitenkin Hannan ja muiden matkustajien mielestä Onnibusin, joten he pyysivät uutta korvaavaa kyytiä. Tätä ei asiakaspalvelun mukaan voitu kuitenkaan järjestää.
Asiakaspalvelija ei myöskään pystynyt lupaamaan, että yritys maksaisi jälkikäteen, jos he tilaisivat taksin omaan piikkiinsä.
Jotain oli keskittävä. Yhdessä seurueessa saatiin järjestettyä kyyti lähellä asuvien tuttujen kautta, toisen seurueen kyyti järjestyi Raumalta asti hakemaan lähteneiden vanhempien kyydissä.
Turvallisuus ensisijaista
Lopulta Hannan ja hänen siskonsa äiti sai järjestettyä menonsa ja lähdettyä hänkin tunnin ajomatkan päästä Raumalta hakureissuun. Kyytiin he ottivat myös yhden Raumalle matkalla olleen opiskelijan.
Myöhemmin Hanna ja hänen siskonsa lukivat bussin tulipalosta lehdistä. Kaikilla matkustajilla kaikki hyvin, artikkeleissa luki.
– Siinä ei ollut ihan koko stoori kerrottu.
Hanna korostaa, ettei tilanteessa ollut suurempaa hätää, eikä bussiliputkaan kovin kalliit olleet. Kyse on enemmän periaatteesta ja ihmisten turvallisuudesta, joka oli tilanteessa etusijalla.
– En syytä kuljettajaa tästä. Hänellä oli varmasti paljon tehtävää tulipalon sytyttyä.
Hän pohtii, onko Onnibusilla virallista protokollaa vastaavia hätätilanteita varten. Lisäksi sekoilu korvaavan yhteyden kanssa oli selkeästi yrityksen oma viestinnällinen virhe, minkä hoitamisessa jäi parantamisen varaa.
Näin Onnibus kommentoi
Onnibusin kaupallinen johtaja Petteri Rantala vastaa MTV Uutisten kysymyksiin sähköpostitse.
Rantalan mukaan palo sai alkunsa moottoritilasta, mutta tarkempaa tietoa syttymissyystä ei toistaiseksi ole. Tulipalo oli ensimmäinen kyseiselle kalustotyypille.
– Tilanne on ollut kuljettajalle varmasti dramaattinen ja vaikea. Asiat ovat edenneet nopeasti.
Rantalan mukaan yrityksellä on vastaavia tilanteita varten ohjeistuksia ja koulutuksia. Niitä on hänen mukaansa syytä päivittää ja kerrata.
– Tästä varmasti kerätään kaikki kokemus ja opit seuraaviin koulutuksiin.
Tiedonkulussa ongelmia
Korvaavan kyydin osalta asiakaspalvelu on saanut liikennetyönjohdolta osin virheellistä tietoa, Rantala kertoo. Viestit saatiin toimitettua asiakkaille viiveellä korvaavan vuoron lähettämisestä.
Rantalan mukaan on tyypillistä, että matka jatkuu välittömästi, kun se on mahdollista. Siksi matkustajia ei ohjeisteta poistumaan paikalta.
Kaupallinen johtaja lupaa täsmennystä asiakaspalveluun ohjeistukseen. Reklamaatiot käsitellään Rantalan mukaan tapauskohtaisesti.
– Pahoittelemme suuresti, jos epäonnistuneesta viestinnästämme on aiheutunut harmia asiakkaille.