OP varoittaa asiakkaitaan huijaussähköposteista ja huijaussivuista, joiden avulla yritetään kalastella henkilötietoja ja verkkopankkitunnuksia.
Huijaussähköpostissa kerrotaan kriittisestä päivityksestä, joka tulisi tehdä klikkaamalla sähköpostissa olevaa linkkiä.
– Jos olet antanut henkilökohtaisia tietojasi huijaussivustolla, huijari saattaa myös soittaa esiintyen OP:n Turvallisuushenkilönä, urkkiakseen sinulta lisätietoja, pankki tiedottaa nettisivuillaan.
OP varoittaa luovuttamasta soittajalle mitään tietoja.
Näin tunnistat oikean pankin sivuston:
– Selaimen osoiterivillä oleva osoite alkaa https://
– Sivuston varmenne on myönnetty OP Ryhmälle ( esim. OP Osuuskunta).
– Varmenteen myöntäjä/julkaisija on Symantec.
– Varmenne on voimassa.
Pankki julkaisi sivuillaan malliesimerkin kalastelupostista:
”Pankin turvallisuusosasto Suorittaa päivityksiä kaikkien asiakkaiden tileille , tämä päivitys on kriittinen , ja se täyttääturvallisuusvaatimuksen Suomen lain edellyttämänä. Klikkaa alla olevaa linkkiä ja seuraa ohjeita ja asiakaspalvelumme ottaa sinuun yhteyttä seuraavan 48h aikana. Noudattamatta jättäminen voi johtaa tukkeutumiseen verkkopankissa.”
Pankki muistuttaa, että se ei koskaan pyydä kirjautumaan verkkopalveluihin sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta.
OP ei myöskään ikinä pyydä lähettämään henkilökohtaisia verkkopalvelutunnuksia, luottokortin tietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai tekstiviestillä.
– Mikäli saat huijausviestin, älä vastaa viestiin tai klikkaa viestissä olevaa linkkiä.
Mikäli joku on luovuttanut verkkopankkitunnukset tai luottokorttit tällaisessa tapauksessa, OP kehottaa sulkemaan ne välittömästi puhelinpalvelussaan.