Kela varoittaa, että sen nimissä kalastellaan verkkopankkitunnuksia ja luottokorttitietoja.
Kelan nimissä lähetetyissä huijausviesteissä väitetään, että asiakas saa maksamatta jäänyttä etuutta sen jälkeen, kun kuvitteellinen tarkastus on tehty.
Viesti ohjaa asiakasta lisäämään pankkitietonsa sivustolle, joka avautuu huijauslinkin kautta, Kela kertoo tiedotteessa.
Huijausviesteissä väitetään virheellisesti, että viestin vastaanottaja on saanut liian vähän etuutta.
Lue myös: Puhelut, tekstiviestit, sähköpostit... Erilaiset huijaukset eivät jätä suomalaisia rauhaan – "Me olemme liian kohteliaita näille rikollisille"
Käyttäjää ohjataan täyttämään hyvityslomake ja väitetään, että rahat maksetaan hänelle lomakkeen täyttämisen jälkeen. Viesti on kirjoitettu suomeksi, ja sen sisältämä linkki ohjaa kirjautumaan tietojenkalastelusivustolle.
Huijaussivulla yritetään urkkia verkkopankkitunnuksia.
Kela muistuttaa, että tietoturvasyistä arkaluonteisia tietoja ei pidä lähettää muualla kuin Kelan verkkoasiointipalvelussa.
– Kela ei koskaan kysy sähköpostitse tai tekstiviestillä arkaluontoisia tietoja, kuten pankkitunnuksia tai luottokorttitietoja. Kelaan voi lähettää viestin OmaKelassa, johon kirjaudutaan osoitteessa kela.fi, tiedotteessa todetaan
Toimi näin, jos olet saanut huijausviestin:
- Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi vaadittuihin kenttiin
- Älä avaa viestissä olevia linkkejä.
- Jos epäilet, että luottokorttitietosi tai pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ota välittömästi yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun.
- Jos epäilet, että olet joutunut identiteettivarkauden uhriksi, tai jos pankkitietosi ovat päätyneet vääriin käsiin, löydät tilanteeseesi sopivia ohjeita Suomi.fin sivulta Henkilötietojani on viety tai vuotanut (sivu aukeaa suomi.fissä).
- Tee rikosilmoitus, jos epäilet rikosta.