Osuuspankin verkkopalveluissa oli tänään häiriö. Pankki vahvistaa MTV Uutisille, että häiriön syynä oli kyberhyökkäys.
Hyökkäys ei ole enää käynnissä.
– Asiakkaiden pankkitunnukset ja rahat eivät ole vaarantuneet, sanoo viestintäjohtaja Lotta Ala-Kulju.
– Kyseessä oli verkkopankin kirjautumissivulle kohdistunut kyberhyökkäys, joka esti kirjautumissivun käytön, sanoo yhtiön turvallisuusjohtaja Teemu Ylhäisi MTV Uutiset Liven haastattelussa.
Lue myös: Nordea ja tietoturva-asiantuntija täysin eri linjoilla uudesta tunnistautumisesta: "Toisinaan tunnukset tulee syöttää kahdesti" – "Se voi olla hälyttävä merkki"
Ylhäisin mukaan pankki otti itse verkkopalvelunsa pois käytöstä hyökkäyksen johdosta ja ryhtyi korjaamaan ongelmaa.
– Ne on nyt saatu tehtyä ja palvelu on nostettu takaisin käyttöön.
Iltalehden tietojen mukaan OP:n verkkosivuille ilmestyi häiriön aikana englanninkielinen teksti: "I can break rules, too. Goodbye".
Ylhäisin mukaan tämä ei kuitenkaan ollut hyökkääjän jättämä viesti, vaan OP:n järjestelmän oma häiriöviesti, joka näkyi muutamille asiakkaille.
– Siinä oli kieltämättä erikoinen kirjoitusasu.
Hyökkäyksen tekijästä ei ole vielä tietoa.
– Sitä tullaan selvittämään poliisin kanssa.
Lue lisää: Huomasitko tämän muutoksen verkkopankissa? Tietoturva-asiantuntijalta rajua kriitikkiä: "Äärimmäisen huolestuttava merkki"
Myös Ylhäisi korostaa, ettei asiakkaiden tarvitse olla huolissaan rahojensa tai tietojensa vaarantumisesta.
– Hyökkäys kohdistui pelkästään verkkopankin kirjautumissivuun.
Häiriö kesti aamukuudesta noin kello 12.30:een iltapäivällä.
– Teemme parhaillaan huoltotöitä palvelussa. Katkon aikana voit asioida mobiilipalveluissamme, kertoi Osuuspankki aiemmin sivuillaan.
OP ryhmä kertoo nyt myös Twitter-tilillään, ettei asiakkaiden tietoja ole vaarantunut.
Artikkelia muokattu 9.1.2022 kello 13.34: Otsikkoa muokattu ja tekstiä täydennetty.