Yksityiset terveydenhoitoyritykset saavat OP-ryhmästä ison ja merkittävän kilpailijan, arvioi sosiaalityön professori Sari Rissanen Itä-Suomen yliopistosta.
OP-ryhmä kertoi perjantaina suunnitelmistaan avata lähivuosina neljä uutta yksityissairaalaa ja perustaa maanlaajuinen lääkäriasemaverkosto.
Tulevaisuudessa jokaisessa maakunnassa Ahvenanmaata lukuun ottamatta on Pohjola Sairaala tai Pohjola Lääkäriasema. Tulevat sairaalat ja lääkäriasemat ovat avoimia kaikille, ei pelkästään OP:n asiakkaille. OP-ryhmän ensimmäinen ortopediaan erikoistunut sairaala Omasairaala aloitti toimintansa vuonna 2013 Helsingissä.
Kilpailussa myös riskinsä
Sosiaalityön professorin Sari Rissasen mukaan on ymmärrettävää, että moni toimija lähtee nyt mukaan terveyspalveluihin. Iso kysymys kuitenkin on se, kuinka laajasti asiakkaan valinnanvapaus toteutuu sote-uudistuksessa.
– Monelle yritykselle terveyspalveluihin suuntautuminen näyttäytyy nyt strategisena valintana, mutta varmasti odottavalla mielellä ollaan syksyyn asti, miten valinnanvapaus muotoutuu.
OP-ryhmän pääjohtajan Reijo Karhisen mukaan uusi aluevaltaus on täysin riippumaton sote-uudistuksesta. Hän kuitenkin lisää, että jos syntyy jokin mahdollisuus olla sote-uudistuksessa mukana, siihen tartutaan varmasti.
Professori Rissanen pitää kilpailun lisääntymistä yksityisellä terveysalalla myönteisenä, mutta näkee siinä myös riskejä.
– Jos alalla lähdetään hirveän vahvasti voittojen etsimiseen, kustannukset kasvavat, eikä se taas ole kansantaloudellisesti järkevää.
Hän viittaa sote-uudistuksessa tavoiteltaviin kolmen miljardin säästöihin.
Rissanen jatkaa, että jää nähtäväksi, onko OP-ryhmällä tarkoitus lähteä tavoittelemaan myös kansainvälisiä asiakkaita esimerkiksi Venäjältä.
Iso sijoitus digitalisaatioon
OP-ryhmän uuteen strategiaan kuuluu myös digitalisoinnin kehitysohjelma, johon se investoi viidessä vuodessa jopa kaksi miljardia euroa.
Yhtiön on tarkoitus perustaa perinteisten toiminnan rinnalle täysin digitaaliset palvelut. Lisäksi se aikoo kehittää digitaalisia terveys- ja hyvinvointipalveluita.
Karhinen kuvailee, että OP:n painopiste siirtyy taseen kasvattamisesta tiedon keräämiseen ja datan hyödyntämiseen. Yhtiö alkaa kehittää palveluitaan eri tietoja yhdistelemällä ja analysoimalla. Data-analytiikkaa käytetään esimerkiksi pelialalla.
Keräämällä tietoa asiakkaista, palveluita voidaan kehittää ja kohdentaa paremmin, Karhinen selittää.
Karhisen mukaan OP-ryhmän rooli muuttuu historiallisesti uudessa strategiassa.
– Jos tulevaisuudessa OP tunnetaan jonakin muuna kuin pankkina, hyvä niin.