Opettajat suhtautuvat digitalisaatioon myönteisesti mutta katsovat osaamisensa olevan puutteellista sen pedagogisessa hyödyntämisessä, ilmenee Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n teettämästä kyselystä.
Opettajat arvelevat, etteivät he osaa hyödyntää esimerkiksi verkko-oppimisympäristöjä ryhmätyöskentelyssä riittävästi.
Työhön tarvittava digilaite puuttui 40 prosentilla kyselyyn vastanneista opettajista, eikä niitä ole tarpeeksi oppijoidenkaan käytössä. Täydennyskoulutuksen sanottiin olevan täysin riittämätöntä, vaikka se on avain digiloikkaan.
Kysely toteutettiin syksyllä. Siihen vastasi 1094 opettajaa ja 417 päiväkodin johtajaa sekä peruskoulun ja lukion rehtoria.
OAJ esittää, että koulutusalan digitalisaatiosta laaditaan kansallinen strategia. Siihen pitää järjestön mielestä sisältyä laatukriteerit kaikille koulutusasteille. Nyt digitalisaatio etenee vastaajien mielestä epätasaisesti eri koulutusasteilla.
OAJ vaatii myös, että jokaisella opettajalla on oltava työnantajan tarjoama oma kannettava digityöväline.
Kyselyn tuloksia esiteltiin Educa-messuilla Helsingissä perjantaina.