Ammattikorkeakoulujen opettajat kokevat työnsä mielekkääksi, mutta kiire kuormittaa. Tämä käy ilmi Opettajien ammattijärjestön OAJ:n ja Haaga-Helian kyselytutkimuksesta. Kyselyyn vastasi lähes tuhat ammattikorkeakoulun työntekijää, joista suurin osa on opettajia.
Kyselyn mukaan opettajilta puuttuu aikaa osaamisen kehittämiseen, vaikka työn vaatimukset ovat kasvaneet. Useimpien vastanneiden mielestä työ on yhtä aikaa sekä mielekästä, innostavaa että kuormittavaa.
Kysely toteutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Tuolloin yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että työnantaja tukee osaamisen kehittämistä. Tuoreessa kyselyssä näin sanoo 43 prosenttia.
Oman alansa lisäksi opettajat haluaisivat päivitystä esimerkiksi digiopetukseen ja liiketoimintaosaamiseen.
Työaika varataan tupaten täyteen tehtäviä
– Yksi tutkimuksen kipeimmistä havainnoista on, että sekä yhdeksän vuotta sitten että nyt 60 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että työtehtäviin ei ole annettu riittävästi aikaa, sanoo OAJ:n korkeakouluasiamies Pasi Repo tiedotteessa.
Kyselyyn vastanneiden mielestä on ongelma, että ammattikorkeakoulun opettajien 1 624 tunnin vuotuinen työaika varataan heti työvuoden alussa täyteen tehtäviä. OAJ:n erityisasiantuntijan Hannele Louhelaisen mukaan jokaisella opettajalla pitäisi olla vähintään sata tuntia kohdentamatonta työaikaa vuodessa.
Noin seitsemän kymmenestä vastaajasta koki, ettei uralla ole etenemismahdollisuuksia.
Suomen 23 ammattikorkeakoulussa tekee opetustyötä yli 5 000 henkilöä. OAJ:n mukaan kuuden viime vuoden aikana ammattikorkeakoulujen opetushenkilöstöstä on joutunut lähtemään joka viides. Opettajan antaman opetuksen määrä on pudonnut kymmenessä vuodessa viidenneksellä.
Kevättalvella 2018 tehdyn kyselytutkimuksen lopulliset tulokset julkaistaan ensi keväänä.