Sisäilmaongelmaiset koulurakennukset on syytä tutkia huolellisesti ennen korjausten aloittamista. Liian hätäisistä korjausratkaisuista voi olla jopa haittaa, sanoo yliarkkitehti Reino Tapaninen Opetushallituksesta.
– Kun lähdetään nopeasti korjaamaan jotakin, oireiden varsinainen aiheuttaja voi jäädä piiloon. Ongelmia voi aiheuttaa home, mutta myös ilmanvaihdon puutteellisuus, sanoo perusteellisia tutkimuksia suositteleva Tapaninen.
Kaarinassa osa ruotsinkielisen alakoulun opetuksesta siirrettiin toukokuuksi ulos, kun kyselytutkimus paljasti laajan oirehdinnan. Tapanisen mukaan koulu voi järjestää väliaikaisesti osan opetuksesta ulkonakin.
– Tärkeintä on, että opetus voidaan järjestää turvallisesti ja opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti.
Koulutuksen järjestäjä, siis kunta, on vastuussa siitä, että koulutilat ovat turvalliset ja terveelliset.
Sisäilmaongelmista ei kärsitä vain Kaarinassa.
– Merkittäviä oireiluja aiheuttavia vaurioita on mahdollisesti jopa neljäsosassa kouluista. Tämä koskettaa koko Suomessa noin sataatuhatta oppilasta, Tapaninen sanoo.