Opetushallitus patistaa kunnon suunnitteluun koulujen korjauksissa –"Kun korjataan nopeasti, oireiden aiheuttaja voi jäädä piiloon"

39140442
2a- ja 2b -luokkien yhteinen matematiikan tunti lumisateen alkaessa opettajien Jonas Heikkilän ja Josephine Symeksen johdolla Kaarinassa keskiviikkona 10. toukokuuta 2017. Kaarinan ruotsinkielisessä alakoulussa tehtiin ennen vappua päätös siirtyä toukokuuksi ulos opiskelemaan koulurakennuksen sisäilmaongelmien johdosta.Lehtikuva
Julkaistu 10.05.2017 15:55

MTV UUTISET–STT

Sisäilmaongelmaiset koulurakennukset on syytä tutkia huolellisesti ennen korjausten aloittamista. Liian hätäisistä korjausratkaisuista voi olla jopa haittaa, sanoo yliarkkitehti Reino Tapaninen Opetushallituksesta.

– Kun lähdetään nopeasti korjaamaan jotakin, oireiden varsinainen aiheuttaja voi jäädä piiloon. Ongelmia voi aiheuttaa home, mutta myös ilmanvaihdon puutteellisuus, sanoo perusteellisia tutkimuksia suositteleva Tapaninen.

Kaarinassa osa ruotsinkielisen alakoulun opetuksesta siirrettiin toukokuuksi ulos, kun kyselytutkimus paljasti laajan oirehdinnan. Tapanisen mukaan koulu voi järjestää väliaikaisesti osan opetuksesta ulkonakin.

– Tärkeintä on, että opetus voidaan järjestää turvallisesti ja opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti.

Koulutuksen järjestäjä, siis kunta, on vastuussa siitä, että koulutilat ovat turvalliset ja terveelliset.

Sisäilmaongelmista ei kärsitä vain Kaarinassa.

– Merkittäviä oireiluja aiheuttavia vaurioita on mahdollisesti jopa neljäsosassa kouluista. Tämä koskettaa koko Suomessa noin sataatuhatta oppilasta, Tapaninen sanoo.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa