Esitetty liikenneverkkouudistus on nostattanut monenlaista kritiikkiä oppositiossa.
Esimerkiksi RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson katsoo Anne Bernerin (kesk.) esityksen osoittavan, ettei hallituksella ei ilmiselvästi ole yhtenäistä linjaa väyläuudistukseen. Hän ihmettelee hallituspuolueiden epäsopua asiassa.
– On ilmeistä, että uudistuksen valmistelussa on ohitettu valtiovarainministeriön veroasiantuntijat, vaikka uudistuksella on valtavia veroseuraamuksia, Henriksson kertoo tiedotteessa.
Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) sanoi aiemmin tänään, ettei valtiovarainministeriö valmistele autoveron poistoa tai muutoksia polttoaineveroon.
Myös perussuomalaiset ilmoitti vastustavansa liikenneverkon yhtiöittämistä. Puolueen vastuuministerinä asiassa toimiva puolustusministeri Jussi Niinistö sanoi, että liikenneverkon korjausvelka on syytä kuroa umpeen, mutta se voidaan tehdä myös toisella tavalla.
Henrikssonin mielestä tilanne on vastuuton, koska kyseessä on suuri uudistus, joka vaikuttaa suoraan esimerkiksi autokauppaan.
– Kun oman hallituksen ministerit kertovat julkisuudessa, etteivät voi tukea tällaista uudistusta, povaa se huonoa uudistuksen läpimenolle.
1:55
Vihreät: Valtaa pienelle piirille vievä silmänkääntötemppu
Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö ei usko, että liikenneministeri Anne Bernerin kaavailema liikenneverkkouudistus toteutuu. Niinistön mielestä kyseessä on silmänkääntötemppu, jolla viedään valtaa demokraattisista päätöksentekoelimistä yhtiöihin ja pienemmän piirin päätettäväksi.
– Berner käyttää kiirettä hyväkseen ja koittaa viedä hanketta väkisin eteenpäin. Mitä laajempi keskustelu käydään, sitä epätodennäköisempää on, että hän saa ehdotuksensa läpi, Niinistö sanoi.
Niinistön mukaan Berner antaa mielikuvan, että yhtiöittämällä tiet rahaa voitaisiin luoda tyhjästä.
– Ei voi olla niin, että maksut eivät kasva asiakkailla eikä se vaikuttaisi valtion menoihin, ja silti investointeja voitaisiin lisätä ja yksityisillä olisi mahdollista saada siivu itselleen.
Niinistö näkee, että liikenneinvestointeja voitaisiin yhtiöittämisen sijaan rahoittaa esimerkiksi rahaston kautta tai perustamalla erillinen pidemmän aikavälin investointikehys.
"Velkaongelma säilyy"
Vasemmistoliiton puheenjohtajan Li Andersson mielestä hanke avaisi toteutuessaan tien teiden yksityistämiselle, mutta ei poistaisi korjausvelkaa ja investointivajetta. Autoveroesitys taas ilahduttaa lähinnä autokauppiaita ja heitäkin vasta pitemmällä aikavälillä.
– Jos tulevat maksut ovat yhtä suuria kuin nyt kerättävät verot, rahoitusongelmat säilyvät. Ei velka muuksi muutu.
SDP:n puheenjohtaja Anne Rinne muistuttaa, että nykyistä tiestöä on rahoitettu, rakennettu ja ylläpidetty veronmaksajien kukkaroista kymmeniä vuosia. Hän pelkää, että tiestöä ollaan nyt muuttamassa yritysten kilpailukentäksi.
– On erittäin iso riski, että kansakunta eriarvoistuu myös väylien kautta niin, että maaseudulla vanhoilla autoilla ajavat olisivat käsittämättömässä tilanteessa.
Rinteen mielestä suuret väylähankkeet pitäisi valmistella parlamentaarisesti, koska ne ylettyvät monesti usealle hallituskaudelle. Suuria väylähankkeita voitaisiin rahoittaa pitkällä aikavälillä esimerkiksi budjettikehysten ulkopuolelta.