Opposition edustajat muistuttavat, ettei vastuullinen toiminta hoiva-alan yrityksissä voi olla vain tahdon asia. Mahdollisuus tehdä riittäviä lakikirjauksia ei kuitenkaan ole hallituspuolueille kelvannut, edustajat kirjoittavat tiedotteessaan.
Perustuslakivaliokunta jatkaa tänään aamupäivällä sotelausuntonsa työstämistä.
Soten ensimmäisessä käsittelyssä äänestettiin lainsäädännön riittävyydestä muun muassa veroraportoinnin ja voitontavoittelun suhteen.
– Oppositio esitti, että valinnanvapauslain mukaisissa sote-palveluiden järjestämisen päämääränä ei voi olla voitontavoittelu. Fakta on, että toivomalla nämä asiat eivät muutu, se on nähty moneen kertaan, toteaa Anneli Kiljunen (sd).
Oppositio edellytti hankintalain poissulkemiskriteerejä sote-kokonaisuuden lakeihin, puutteellisen sote-veroraportoinnin korjaamista sekä korkovähennysrajoituksen tiukennusta. Lisäksi vaaditiin sen varmistamista, ettei voitontavoittelu voi olla verorahoilla järjestettyjen suoran valinnan palvelujen tavoite.
Kiljusesta on käsittämätöntä, ettei hallituksesta ole löytynyt tahtoa korjata sote-esityksen puutteita näiltä osin.
"Hallitus on toiminnallaan avannut uusia porsaanreikiä hoiva-alan kansainvälisten jättien hyödynnettäväksi"
Valiokunnan jäsenten mielestä on ollut hämmentävää lukea viime päivinä pääministeri Juha Sipilän (kesk.) kommentteja, joissa on korostettu hoivajättien vastuunottoa. Kuitenkin Finnwatchin mukaan Sipilän hallitus itse sääti lain, joka tekee hoivayhtiöiden verojen seuraamisesta vaikeaa.
– Sipilän oma hallitus on toiminnallaan avannut uusia porsaanreikiä hoiva-alan kansainvälisten jättien hyödynnettäväksi. Sipilä on todennut, että hallitus tilkitsi korkovähennysoikeutta koskevaa lakia, mutta lakiin jätettiin yhä opposition vastustuksesta huolimatta merkittäviä puutteita, sanoo Arja Juvonen (ps.).
SDP on esittänyt hallitusta tiukempaa linjaa korkovähennysoikeuden rajoittamiseen, mutta esitys ei mennyt läpi. Lisäksi koko oppositio esitti yhdessä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa voitontavoittelun rajoittamista ja sen kirjaamista lakiesitykseen.
– Viimeaikaiset tapahtumat vahvistavat, että tälle on tarvetta. Yksityisten yritysten toimintaa ohjaa voiton tuottaminen omistajille, mutta sote-alalle tämä sopii huonosti. Kyse on kuitenkin veronmaksajien rahoilla tehtävistä isoista voitoista, toteaa Kristiina Salonen (sd).
Krista Kiurun (sd) mukaan hallitus ei ole puuttunut tiukasti verovälttelyyn, joten sote-yrityksillä on siihen edelleen mahdollisuus. Tätä aukkoa ovat käyttäneet kymmenet yritykset. Korkovähennysrajoituksen aukkojen poistamistamisesta olisi valtiovarainministeriön arvion mukaan kertynyt 140 miljoonan euron verotuotto vuodessa.
– Viime vuonna veronkiertodirektiivin korkovähennysrajoituksen tiukennusta tehtäessä lakiin jätettiin tasevapautukseksi kutsuttu aukko, vaikka valtiovarainministeriön alkuperäisessä lakiesityksessä esitettiin sen poistamista juuri verovälttelyn vuoksi, Kiuru toteaa.
"Lakiehdotuksessa esitetyt vähimmäisvaatimukset ovat huomattavan suppeat"
Opposition edustajien mukaan tuottajalakiin tulisi lisätä vähimmäisedellytyksiä tuottajille. Näin varmistettaisiin mahdollisuus rekisteröinnin eväämiseen. Tavoitteena olisi varmistaa palveluntuottajille tasapuoliset kilpailuedellytykset.
– Asiantuntijakuulemisissa on esitetty, että tuottajille olisi syytä asettaa jo alkuvaiheessa suhteellisen laajat yhteiskuntavastuuta koskevat edellytykset. Sitä vasten on räikeää, että lakiehdotuksessa esitetyt vähimmäisvaatimukset ovat huomattavan suppeat verrattuna esimerkiksi julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettuun lakiin, toteaa Alanko-Kahiluoto (vihr).
Edustajat muistuttavat, että viime kesänä viivyttelystä syytöksiä saaneet valiokunnan oppositiojäsenet halusivat silloin paikata sote-esitystä koskien sekä voitontavoittelua että yksityisten hoivajättien verovastuun välttelyä. Nämä esitykset eivät saaneet valiokunnassa hallituksen kannatusta, ja ne jäivät lakipaketin ulkopuolelle.
"Sote-tuottajia säädellään vähemmän kuin vaikkapa kuntien tavarantoimittajia"
Opposition edustajat toteavat, että sote-tuottajaksi voi rekisteröityä jopa silloin kun yrittäjällä on tilillään vakavia rikoksia. Tämä johtuu siitä, ettei hankintalain mukaisia poissulkemisperusteita ole.
– Verovastuullisuudesta tulisi säätää myös tuottajalaissa, eikä ainoastaan valinnanvapauslaissa, kuten nyt. Hankintalain mukaisia poissulkemisperusteita vastaavat yleiset edellytykset tulisi kirjata myös tuottajalakiin tai tuottajalaissa tulisi viitata hankintalakiin näiltä osin. Tähän ei kuitenkaan hallitukselta löytynyt halukkuutta, eikä myöskään voitontavoittelun rajoittamiseen, sanoo Aino-Kaisa Pekonen (vas).
Veronica Rehn-Kivi (r) nostaa esille, että sote-tuottajia säädellään vähemmän kuin esimerkiksi kuntien tavarantoimittajia, mikäli sote nytkähtää tällaisena eteenpäin.
– On hyvin ongelmallista, jos näitä perustavanlaatuisia vastuullisuusedellytyksiä ei ole sote-tuottajilla. Edes lahjuksen ottaminen, järjestäytynyt rikollisuus, ihmiskauppa, työturvallisuuden laiminlyönti, työsyrjintä, järjestäytymisvapauden loukkaaminen tai luvattoman työvoiman käyttö eivät välttämättä estäisi yrityksen sote-markkinoille tuloa, summaa Rehn-Kivi.