Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) kertoo tutkivansa keskiviikkona aamupäivällä Helsinki-Vantaan lentoasemalla sattunutta tapahtumaa, jossa liikesuihkukone rullasi kiitotielle ilman lupaa. Kiitotielle oli laskeutumassa luvallisesti Finnairin matkustajakone.
Otkesin johtajan Veli-Pekka Nurmen tietojen mukaan Finnairin kone oli tulossa Brysselistä ja vajaan kahden kilometrin päässä kiitotieltä saadessaan lennonjohdolta käskyn tehdä ylösveto. Yksityiskone puolestaan oli mallia Bombardier 600.
Nurmen mukaan tilanne oli lennonjohdon hallinnassa.
– Kone, joka oli laskeutumassa pystyi turvallisesti tekemään ylösvedon lennonjohdon ohjeiden mukaisesti. Lennonjohto käski liikesuihkukoneen pysähtyä ja matkustajakoneen tekemään ylösvedon, ja sillä tilanne laukesi, Nurmi kertoi STT:lle.
– Käymme nyt läpi ohjaamoäänitallennuksen ja kentän tallenteet ja selvitämme, kuinka vakavasta tilanteesta siinä oli kysymys.
Näkyvyys Vantaalla oli tapahtuma-aikaan huono, mutta sillä ei Nurmen mukaan pitäisi olla vaikutusta. Kiitotielle ei missään tilanteessa saa mennä ilman lupaa.
Nurmi arvioi, että Otkes pystyy kertomaan ensimmäisiä tietoja tutkintansa tuloksista ensi viikolla.
Tiistaina tutkintaan vakava vaaratilanne
Tiistaina Otkes puolestaan aloitti alustavan tutkinnan vakavasta vaaratilanteesta niin ikään Helsinki-Vantaalla. Helsingistä Riikaan matkalla ollut matkustajakone sai lennonjohdolta lähtöluvan kiitotielle samaan aikaan, kun kolme työkonetta oli alueella.
Kiitotielle oli menossa kentänhoitotehtäviin kaksi traktoria ja lumilinko, kertoi Nurmi. Hänen mukaansa käsitys on, että nousuun lähtenyt lentokone ohitti yhden traktorin ja lingon ja lensi toisen traktorin yli. Ylitetty traktori ei Nurmen mukaan ollut kiitotiellä, mutta hyvin lähellä kumminkin.
– Tutkatallenteesta näyttää siltä, Nurmi sanoi tiistaina.
Finnairin lentoa operoi lentoyhtiö Norra. ATR-potkuriturbiinikoneen kyydissä oli 60 matkustajaa. Finnairin viestinnästä kerrottiin, että kone lensi ja laskeutui Riikaan normaalisti.
Otkes käynnisti tapauksesta alustavan tutkinnan saatuaan siitä tiedon lennonjohdolta.
Otkesista kerrottiin tiistaina, että sen käsityksen mukaan työkoneet ja lentokone olivat kumpikin olleet luvallisesti kiitotien alueella.
– Tilanne ei selvästi ollut lennonjohdon hallinnassa. Jos työkone saa luvan olla kentänhoitotyössä kiitotiellä, täytyy voida luottaa siihen, että kukaan ei päästä siihen lentokonetta. Ja taas jos lentokone saa lähtöselvityksen kiitotielle, sen täytyy voida luottaa, että kukaan ei päästä sinne työkoneita tai muutakaan.