Rallin MM-sarjan puolustava maailmanmestari Ott Tänak teki viime kauden päätteeksi ison ratkaisun, kun virolainen vaihtoi voittaja-autosta Hyundain leiriin.
Kausi 2020 alkoi murheellisesti Monte Carlossa rajulla ulosajolla. Ruotsissa helmikuussa Tänak kuitenkin kipusi jo palkintopallille ja uusi toisen tilansa Meksikossa maaliskuussa.
– Tunsin oloni vahvaksi vanhassa tiimissä ja autossa. Se oli iso päätös. Tiesin, että se vaatii isoja palleja, eikä ratkaisu missään nimessä ollut helppo. Toistaiseksi olen onnellinen päätöksestä, Tänak kertoo DirtFish-sivuston podcastissa.
LUE MYÖS: Ott Tänakin kartturi muistelee uransa pelottavinta hetkeä – myöhästyi lennolta ensimmäisessä kisassa Tommi Mäkisen tiimissä
Voitto uupuu yhä uudessa tiimissä. Jos kautta päästään vielä tänä vuonna jatkamaan, haluaa Tänak palata takaisin ykköskorokkeelle.
– Ennätykset tai mestaruuksien määrät eivät ole koskaan olleet minulle tavoite. Haluan jatkaa samaa rataa kuin viime vuonna. Joka vuosi muut jätkät kehittyvät, joten myös itse pitää kehittyä. Teemme kovasti töitä ja haluamme olla vahvempia tauon jälkeen. Nyt olemme ajaneet uudella autolla kaikilla alustoilla, joten sen suhteen on helpompaa. Toivottavasti lisää kisoja tulee vielä tänä vuonna. Haluan taistella tieni takaisin voittajaksi, saarenmaalainen sanoo.
– Tuskin kukaan tietää, miten tässä edetään. Teemme kaikkemme, jotta olisimme mahdollisimman valmiita, jos kausi jatkuu. Toivottavasti virus kuolee ja pääsemme jatkamaan elämäämme. Tietyllä tavalla tämä on ollut varmasti hyvä opetus koko ihmiskunnalle, Tänak pohtii.
Tänakia pidetään median välittämän kuvan perusteella varsin jurona kaverina. Kameroiden sammuttua virolainen on kuitenkin varsin letkeä tapaus.
– Luulen, että olen aika avoin tiimikaveri. Toki haluan työskennellä paljon teknisten juttujen kanssa. Vaadin paljon ihmisiltä, mutta tiimikaverina haluan aina auttaa kaveria. On kiva taistella pätkillä, mutta se on vain taistelua kelloa vastaan. Siinä ei ole mitään henkilökohtaista, Tänak summaa.
Varsinkin erikoiskokeiden jälkeisissä haastatteluissa Tänak kuittaa joskus suorituksensa yhdellä sanalla, jos silläkään. Siihen on selvä syy.
– Miksi kuluttaa aikaa liikaa haastatteluissa? Ajamme paljon pätkiä yhden rallin aikana ja joka kerta pitää antaa haastattelu. Aina ei oikein jaksa. Myös niiden, jotka kyselevät kysymyksiä, pitäisi olla ammattitaitoisia. Ei ole vain minun tehtävä tehdä tarinoita. Välillä tuntuu, että joka kerta on samat kysymykset, Hyundai-kuski kritisoi.
Tänak on kulkenut pitkän tien mestariksi. 2010-luvun alkupuoliskolla koko ura oli vaakalaudalla, kun mies joutui pitämään MM-sarjasta välivuoden. Uusi mestari ei kuitenkaan lähde jossittelemaan.
– En oikein tiedä, kuunteleeko nuoret kuskit koskaan neuvoja. Virheet on tehtävä itse ja opittava niistä. Rallissa tarvitaan kokemusta. On vaikea oikaista siinä hommassa. Se on iso homma, Tänak sanoo viitaten nuoreen minäänsä.
MM-sarjassa ehdittiin ajaa kolme osakilpailua ennen koronapandemian puhkeamista. Sarjaa johtaa Toyotalle siirtynyt Sebastien Ogier ennen tallikaveri Elfyn Evansia ja Hyundain Thierry Neuvillea. Tänak on sarjassa viidentenä. Jos kausi jää kolmen rallin mittaiseksi, mestaruutta tuskin jaetaan.
– En tiedä, tunteeko kukaan oloaan mestariksi kolmen kisan jälkeen, Tänak kuittaa.