Oulu nousi "talvipyöräilyn maailman pääkaupungiksi" – pyörätiet ovat aurauksessa korkeampi prioriteetti kuin ajoradat

Vaikka tulee lunta tupaan, polkupyörä on monelle ykkösliikkumisväline.

Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala kertoo MTV:n Huomenta Suomen haastattelussa, että Oulua tituleerataan "talvipyöräilyn maailman pääkaupungiksi".

– Se ei ole ihan tuulesta temmattu asia. Oulussa pyöräillään talvella paljon ja Oulussa pyöräliikenteen kulkutapaosuus on talvella suurempi kuin suuremmassa osassa Suomea kesällä.

Vaaralan mukaan syynä tähän on hyvä talvikunnossapito.

– Kaupunki on tehnyt ikään kuin palvelulupauksen kaupunkilaisille, että pyörällä pääsee oli keli mikä hyvänsä.

Pyöräilykuntien verkoston kehittämispäällikkö Sanna Ojajärvi kertoo, että talvipyöräilyn suosio on paikkakunta- ja kaupunkikohtaista.

– Uskoisin, että se on jatkuvasti nousussa. Pyöräliikenteestä ja pyöräilystä tulee entistä tavallisempaa koko ajan, näin ainakin toivon. Meillä on hirveän erilaisia kuntia ja kaupunkeja. On erilaisia tapoja ja asenteita, että kuinka tavallista on pyöräillä talvella.

Pyöräilykuntien verkostoon on liittynyt sellaisia kuntia, jotka ovat sitoutuneet pyöräilyn ja ympärivuotisen pyöräliikenteen edistämiseen. Verkostoon kuuluu yli 150 kuntaa ympäri Suomea. Ojajärven mukaan esimerkiksi kaikki Suomen suuret kaupungit kuuluvat verkostoon.

Ojajärven mukaan talvipyöräily esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on vielä hieman harvinaisempaa kuin Oulussa. 

Autoilua houkuttelevampaa

Vaaralan mukaan kestävämmistä kulkumuodoista pitäisi tehdä autoilua houkuttelevampaa.

– Meillä on sellainen historia täällä Suomessa, että olemme priorisoineet ja edistäneet autoliikennettä viimeiset viisikymmentä vuotta ja nyt sitten viime vuosina ollaan alettu huomaamaan, että autoliikenteestä aiheutuukin ilmastopäästöjä ja merkittäviä kustannuksia. Meidän kohtuu kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiimme ei voida päästä, ellei me saada autoliikenteen määrää pienennettyä.

Vaaralan mukaan Oulussa pyörätiet aurataan korkeammalla prioriteetilla kuin autoliikenteen käyttämät ajoradat. Vaarala kertoo, että Oulun kaupungin vastuulla on noin 800 kilometriä pyörätieverkostoa

– Oulussa pääsee (talvella) kulkemaan juuri sillä samalla pyörällä ja renkailla, joilla ajaa kesälläkin.

Vaarala toteaa, että jos mahdollisimman moni autoilija saadaan siirtymään pyörän selkään, säästetään samalla autojen käyttämien ajoratojen kunnossapitokustannuksista. 

– Oulussa käytetään enemmän rahaa ajoratojen asfalttien uusimiseen kuin kaikkien pyöräväylien talvikunnossapitoon. Kukaan ei kyseenalaista sitä, käytämmekö me liikaa rahaa ajoratojen uusimiseen.

Vaarala toteaa, että monella pitää olla myös auto. Hän huomauttaa, ettei missään vaiheessa ole esitetty, että kaikki matkat pitäisi tehdä pyörällä.

– Mutta pitää huomioida myös, että vaikka Suomessa puhutaan pitkien etäisyyksien maasta, 40 prosenttia kaikista autolla tehdyistä matkoista on alle viisi kilometriä pitkiä.

Ojajärvi jatkaa, että puolet autolla kuljetuista työmatkoista on vain 1-2 kilometrin mittaisia.

Vaaralan mukaan Suomessa ollaan historian aikana tehty jopa katastrofaalisia virheitä pyöräliikenteen suunnittelussa.

– On siirretty pyöräliikenne jalankulkijoiden sekaan, ja nyt yritetään päästä siitä irti.

Vaarala kertoo, että esimerkiksi Oulussa on kehitetty 6,6 metriä leveää baanaverkkoa, jossa kävely ja pyöräily on eriytetty omille väylän osilleen. Vaarala toteaa, että väylät myös suunnitellaan niin, että esimerkiksi keväällä lumipenkkojen sulamisvedet eivät pääse valumaan ja jäätymään sitten ajoväylille.

Näin Ilkka väijytti polkupyörän takaisin omistajalleen – "Tää on varastettu" 0:45
Katso myös: Näin Ilkka väijytti polkupyörän takaisin omistajalleen Oulussa – "Tää on varastettu".

Lue myös:

    Uusimmat