Työsuhdepyöräilyn vaikutuksia koskevassa selvityksessä kävi ilmi, että enemmistö pyöräetua hyödyntävistä polkee useita kertoja viikossa ja suorastaan ylivoimainen enemmistö on lisännyt pyöräilyn määrää työsuhdefillarin myötä. Mikäli nykyinen tahti jatkuu, on Suomessa kohta enemmän työsuhdepolkupyöriä kuin työsuhdeautoja.
Verottajan mukaan työnantajan tarjoamaa pyöräetua hyödynsi vuoden 2022 lopussa jo lähes 40 000 suomalaista työntekijää. Lähes joka viidennellä suomalaisella työntekijällä on jo mahdollisuus työsuhdepyörään.
Vertailun vuoksi: Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan Suomessa on noin 80 000 työsuhdeautoilijaa, eikä määrä ole juuri muuttunut 2000-luvulla. Työsuhdepyörien määrän ennakoidaankin ylittävän jo lähitulevaisuudessa työsuhdeautojen määrän. Kasvu on ollut kovaa, sillä vuoden 2021 lopussa työsuhdepyöräilijöitä oli Suomessa vain noin 14 000.
Pyöräetu on ollut vuodesta 2021 lähtien verovapaata vuodessa 1 200 euroon asti. Käytännössä tämä vuosiraja tarkoittaa, että esimerkiksi kolmen vuoden leasingsopimuksella jopa 3 600 euron arvoisen pyörän saa alleen verovapaasti.
Lue myös: Joka toinen suomalainen taittaisi työmatkansa sähköpyörällä 20 minuutissa – pyöräfirman pomo vertaa autoilua lihansyöntiin
− Työntekijälle veroton työsuhdepyörä on ollut hallitukselta erinomainen kannustin kohti päästöttömämpää liikkumista, Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää hehkutti yhdistyksen tiedotteessa tammikuussa.
− Ostovoiman supistuessa työsuhdepyörä on avannut mahdollisuuden kalliimpien sähköavusteisten pyörien käyttöön ilman, että omaa rahaa sitoutuu kiinni.
Työntekijä saa pyörästä veroedun, joka vastaa karkeasti oman veroprosentin suuruista alennusta leasingmaksusta. Valtaosa työsuhdepyöristä on sähköpyöriä.
Yli 80 prosenttia lisännyt pyöräilyä
Pyöräetua palveluna tarjoava suomalainen GoByBike toteutti helmi−maaliskuussa 2023 kyselytutkimuksen, johon vastasi yli 5 000 pyöräedun saajaa.
Huomionarvoista GoByBiken kyselyn tuloksissa on se, että peräti 82 prosenttia vastanneista kertoi lisänneensä pyöräilyä työsuhdepyörän myötä. Lisäksi 77 prosenttia vastaajista, eli enemmän kuin kolme neljästä, pyöräilee kesäkuukausina useita kertoja viikossa ja noin 19 prosenttia viikottain. Vain nelisen prosenttia pyöräilee kuukausittain, harvemmin tai ei lainkaan.
Talvikuukausinakin pyöräillään, mutta ymmärrettävistä syistä paljon vähemmän kuin kesällä. Loka−maaliskuussa työsuhdepyöränsä sarviin hyppäsi useamman kerran viikossa vain noin joka neljäs vastaaja, ja vajaa kolmannes viikottain. 23 prosenttia työsuhdepyörän omistajista jätti pyöräilyt kokonaan väliin talvikaudella.
Samankaltaisia tuloksia aiemminkin
Työsuhdepyöriä niin ikään palveluna tarjoava Vapaus kysyi työsuhdepyöriensä käyttäjien pyöräilytavoista kesällä 2021.
Heidän kyselynsä vastaajista 73 prosenttia ei olisi hankkinut pyörää ilman työnantajan panostusta ja 92 prosenttia lisäsi viikottaisen pyöräilyn määrää työsuhdepyörän myötä. 42 prosenttia vastaajista ei juurikaan pyöräillyt ennen työsuhdepyörän hankintaa.
Merkittävää oli myös se, että useampi kuin joka toinen vastaaja sanoi vähentäneensä auton käyttöä työsuhdepyörän myötä.
Lue myös: Väärä uskomus istuu tiukassa: Saako suojatiellä pyöräillä vai pitääkö taluttaa?
Lähteet: GoByBike, Vapaus, Suomen Työsuhdepyörä, Muoti- ja urheilukauppa ry