Vanhemmuudesta kaksi kirjaa kirjoittanut äiti kyseenalaistaa kotiläksyjen tärkeyden. Hän onkin sanonut koulutehtäville kokonaan ei.
Heather Shumaker ihmettelee tapaa, jolla lapsia pakotetaan tekemään läksyjä, vaikka tutkimukset ovatkin niitä vastaan.
Koti on perheaikaa varten
Kantaansa kotiläksyjä vastaan Shumaker perustelee sillä, että koti on perheaikaa varten. Lasten tulisi saada leikkiä ja lepuuttaa itseään seuraavaa koulupäivää varten – ei käydä ylikierroksilla koulun suhteen.
Kun lapset tulevat kouluikään, koulu ottaa äkillisesti otteen perhearjesta. Illasta toiseen vanhemmat ottavat yhteen väsyneiden lastensa kanssa.
– Pakotamme lapsemme tekemään läksyjä, vaikka tiedämme, että itkevä ja kiemurteleva lapsi, joka on pakotettu koulukirjojen ääreen, tarvitsee jotain aivan muuta – aikaa olla kotona, rentoutua, leikkiä ja auttaa kotitöissä. Meidän mielestämme kotitehtävät on kuitenkin tehtävä. Me nalkutamme, imartelemme, taistelemme, kerjäämme ja viimeisenä keinona teemme lapsemme kotitehtävät, Shumaker kirjoittaa.
On myös toinen keino: Sano ei
Psykologi ja neurotieteilijä Harris Cooper Duken yliopistosta on käynyt läpi vajaa 180 tutkimusta aiheeseen liittyen. Hänen mukaansa ei ole näyttöä siitä, että kotiläksyjen tekemisellä olisi akateemista hyötyä peruskoulun oppilailla.
Samat tutkimukset osoittavat kuitenkin, että läksyt lisäävät emotionaalisia ongelmia, kuten negatiivista suhtautumista koulua kohtaan sekä konflikteja perheessä.
Kotiläksyjen tekeminen olisi hyödyllistä vasta korkeammilla koulutusasteilla, jolloin niiden tekemiseen luultavasti suhtaudutaan eri tavalla.
Lapsi tarvitsee myös omaa aikaa
Shumakerin mukaan koulussa lapselle kerrotaan koko ajan, mitä tehdä ja mitä ei. Lapsi tarvitsee kuitenkin myös aikaa leikkiä ja tehdä omia asioitaan. Shumaker ilmoittikin opettajalle, että heidän perheessään kotiläksyjä ei tämän vuoksi tehdä.
Shumaker kirjoittaa, että unohdamme helposti ilon ja oppimisen yhteyden. Kotiläksyt voivatkin poistaa ilon oppimisesta. Vanhemmista voi samalla muodostua lapselle nalkuttava, kotiläksyjen tekoa valvova henkilö.
Jos läksyt vaikuttavat epäedullisesti lapsen kasvuun ja perheen arkeen, opettajalle voi kertoa ongelmista. Shumaker muistuttaa, että opettajat välittävät lapsista. He haluavat tukea lapsen kehitystä ja oppimista. Hyvän opettajan tulisikin haluta lapselle parasta.
Lähde: Today.com