Puolen vuoden olemassaolonsa aikana klikkausotsikoita säästelevä sivusto on vakiinnuttanut paikkansa lukijoiden joukossa.
Klikinsäästäjä-yhteisö nostaa esiin yleisöä kalastelevia otsikoita Facebookissa ja kertoo tiiviisti, mistä uutisessa on kyse.
Yhteisö on myös valinnut vuoden klikkiotsikon, ja MTV Uutiset sai kyseenalaisen kunnian vastaanottaa tämän tunnustuksen. Vastalahjana MTV Uutiset kutsui Klikinsäästäjän porukan vierailulle uutistoimitukseen.
"Tarkoituksena ei ole spoilata"
Lauri Skön sai viime kesänä tarpeekseen nettiotsikoista, jotka vääristelevät juttujen sisältöä tai piilottelevat olennaista tietoa. Hän pisti pystyyn Klikinsäästäjä -Facebook-yhteisön.
Yhteisö on ollut verkossa kesäkuusta 2015 alkaen. Jo heinäkuussa mukaan tulivat Skönin vanhat kaverit Deniz Kaya, Tom Himanen ja Markus Hav. Ystävykset tuntevat toisensa Kouvolasta.
Facebook-ryhmässä miehet kertovat sen, mitä klikkiotsikot piilottelevat. Tuore esimerkki on nuorten MM-kultajuhlista kertova Ilta-Sanomien uutinen.
– Jotkut kuvittelevat, että meidän tarkoituksemme on spoilata uutisen sisältö. Ei se niin ole. Meidän on tarkoitus tarjota lukijalle riittävä konteksti uutisesta, Tom Himanen sanoo.
Klikinsäästäjän ylläpidosta vastaa neljän nuoren miehen ryhmä, mutta ylläpito ei suinkaan metsästä klikkiotsikoita yksin. Nelikko jakaa keskenään vastuun siitä, kuka ryhmän Facebook-tiliä päivittää.
– Meille tulee noin 20–30 vinkkiä päivässä. Aika paljon tietenkin joutuu miettimään, mitä postaa. Aika ajoin tulee vinkkejä, mistä huomaa, että ei se ollutkaan klikkiotsikko, Lauri Skön kertoo.
– Facebook-sivun tykkääjiltä tulee jonkin verran vinkkejä, joita lähdetään tarkistamaan. Suunnilleen kolme päivitystä tehdään päivässä, Deniz Kaya täsmentää.
Klikinsäästäjästä tykkää Facebookissa yli 91 000 käyttäjää, Twitterissäkin yhteisöllä on reilut 1 500 seuraajaa. Nyt heillä on tili myös Instagramissa.
MTV Uutisten otsikko on edellisen kerran päässyt Klikinsäästäjän hampaisiin 5. tammikuuta.
Kyseenalainen tunnustus vuoden klikkiotsikosta saatiin viime kesäisen otsikoinnin perusteella.
Juttu kertoi perheestä, joka menetti omaisuutensa tulipalossa eikä saanut korvauksia.
Ammatiltaan Klikinsäästäjän ylläpitäjät ovat opiskelijoita ja yrittäjiä. Mikä saa nuorukaiset käyttämään aikaansa erilaisten otsikoiden metsästykseen? Ainakin siitä saa hupia, mutta ei rahaa.
– Itse asiassa niitä (otsikoita) on hauskaa käydä läpi, siellä on aikamoisia helmiä seassa. Me olemme uutisten suurkuluttajia joka tapauksessa, Tom Himanen sanoo.
Nelikon omat suosikit
Klikinsäästäjä on nyt kypsässä, hieman yli puolen vuoden, iässä. Matkaan on mahtunut jo lukemattomia klikkiotsikoita, joten on aika selvittää nelikon suosikit.
– Nostan suosikiksi Tamperelaisen uutisen, jonka otsikossa kerrotaan, että festari ei pärjää vain pelkillä makkaraperunoilla – nyt myydään eniten tätä! Myöhemmin jutussa selviää, että eniten myydään makkaraperunoita, Lauri Skön sanoo.
Makkaraperunat-otsikko saavuttaa myös Tom Himasen rankingissa sijan yksi. Deniz Kaya nostaa suosikiksi otsikon, jonka mukaan pääministeri Juha Sipilä matkusti vessanpöntöllä Ouluun.
Markus Hav kaivaa suosikkinsa ajalta ennen klikinsäästäjiä.
– Oisko vuodelta 2009 otsikko, että Kovalchuk sanoi f-sanan ja viittasi Suomeen. Se f-sana oli Finland (Suomi).