San Diegon yliopiston kansainvälinen tutkijaryhmä on löytänyt tietokonekoodin, jota Volkswagen käytti autojensa manipulointiin niiden päästötesteissä.
Kirill Levchenkon johtama ryhmä on työskennellyt vuoden ajan löytääkseen Volkswageneista niihin asennetun huijausohjelmiston ja tutkiakseen sen toimintaperiaatetta. Ryhmä esittelee löydöksiään tällä viikolla järjestettävässä seminaarissa San Franciscossa.
Levchenko kertoo, että hänen ryhmänsä löysi "savuavan aseen" ja he ovat nyt ymmärtäneet, miten huijausohjelmistoa tarkalleen käytettiin. Tähän asti on ollut tiedossa, että autoon asennettu ohjelmisto tarkkaili muun muassa ajettua matkaa, nopeutta ja jopa ratin asentoa. Mikäli auto tulkitsi olevansa tutkimusten kohteena, aktivoi se moodin, joka rajoitti päästöjä. Todellisuudessa päästörajat ylittyivät jopa 40-kertaisesti.
– Volkswagenin huijausjärjestelmä saattaa olla autoalan historian monimutkaisin, Levchenko kertoo.
Tutkijat löysivät ajotietokoneissa käytetyn koodin Volkswagenin omalta, auton omistajille tarkoitetulta sivustolta sekä autoharrastajien keskustelufoorumilta. Kyseistä koodia on käytetty Volkswagenin Golf-, Passat- ja Jetta-malleissa sekä Audin A- ja Q-sarjoissa. Todisteet huijauksesta olivat Levchenkon mukaan aivan esillä kyseisessä koodissa. Laiton koodinpätkä oli yritetty saada näyttämään siltä kuin se liittyisi auton "akustisen tilan" tarkkailuun. Perusteellisempi tarkastelu kuitenkin paljasti asian todellisen laidan.
Tutkijaryhmä kertoo, että samanlainen järjestelmä löydettiin myös Fiatin 500X-mallista. Fiatin käyttämä mekanismi rajoittaa päästöjä 26 minuutin ja 40 sekunnin ajan moottorin käynnistymisen jälkeen. Perinteinen päästötesti kestää suurin piirtein sen aikaa.
Aiheesta kertoi ensimmäisenä Tekniikan Maailma.
Lähde: UC San Diego
***
1:00